Deze roadshow, de zogenaamde Verkiezingenkaravaan, trekt een maand lang met opvallende caravans het land in en heeft als voornaamste doel om met name bij jongeren de aandacht te vestigen op de komende Europese verkiezingen, donderdag 10 juni 2004.
Medewerkers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken die met de roadshow meereizen, willen op deze manier in gesprek komen met de kiezer op straat. Het Ministerie beoogt hiermee, als aanvulling op een grootscheepse massamediale campagne, de kiezers uit te nodigen voor de komende verkiezingen en ze bewust te maken van het stemrecht.
De Verkiezingenkaravaan trekt met 2 ludieke caravans al vanaf 5 mei door het land en bezocht gemeenten en locaties als Pinkpop en het Dunya festival. De roadshow startte met de aanwezigheid op twee bevrijdingsfestivals. Tevens werden een groot aantal hogescholen en universiteiten bezocht.
Bij de opvallende en speciaal uitgeruste caravans kunnen bezoekers de StemWijzer invullen om hun politieke voorkeur te bepalen. Verder zijn er debatcompetities, beantwoorden medewerkers van het ministerie vragen over de Europese verkiezingen en kunnen bezoekers hun mening over Europa kwijt. Op verschillende manieren worden de bezoekers geprikkeld om na te denken over de Europese Verkiezingen. Zo zijn er reuze dobbelstenen met vragen omtrent Europa en verkiezingen en wordt er gebruik gemaakt van vragenwaaiers en digitale StemWijzers.