Overnachtingen in eigen land richting recordhoogte

Overnachtingen in eigen land richting recordhoogte

De Nederlandse reiziger overnacht steeds vaker in een hotel in eigen land. In de eerste helft van dit jaar steeg het aantal binnenlandse hotelvakanties met ongeveer 10 procent naar ruim 1,8 miljoen. Een recordaantal overnachtingen aan het eind van dit jaar ligt in het verschiet.

De toename van het aantal binnenlandse hotelovernachtingen blijkt uit de halfjaarcijfers van het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research. ‘Als deze groei doorzet, komt het aantal hotelvakanties in eigen land aan het eind van het jaar uit op het recordaantal van 4 miljoen’, aldus een woordvoerster van NBTC-NIPO Research.

Stad, bos en de kust populair

Zo’n 30 procent van de hotelvakanties wordt in een stad doorgebracht. Vooral Maastricht en Den Haag zijn populair. Verder zijn hotelvakanties in bos- en heidegebieden en aan de kust erg in trek. Als het om de populariteit van regio’s gaat, staan de Noordzeebadplaatsen op nummer één, Zuid-Limburg op twee en de Veluwe op drie.

Doelgroep 55-plus en welvarend

De belangrijkste doelgroep voor de hoteliers zijn 55-plussers en mensen met hogere inkomens. Ongeveer 60 procent van de binnenlandse hotelvakantiegangers is welgesteld en 40 procent is 55-plus, zo blijkt uit de cijfers.

Minder bestedingen door aanbiedingen

‘Het aantal binnenlandse hotelvakanties groeit, maar tegelijkertijd zien we dat de bestedingen dalen. Deze daling kan verklaard worden door het groeiend aantal aanbiedingen en acties vanuit de hotellerie. Daarnaast speelt ook de opkomst van veiling- en kortingssites een rol’, weet directeur Kees van der Most van NBTC-NIPO Research.

‘Met de relatief lage prijzen speelt de sector in op de consument, die graag op vakantie wil en op zoek is naar voordeel. Een scherp geprijsde hotelvakantie biedt, in deze economisch sombere tijden, een stukje luxe tegen een aantrekkelijke prijs.’

Bron: ANP