Restaurant 't Huis van Lede van chef Frederick Dhooge (36) is al acht jaar in bezit van een Michelinster. Dhooge heeft Michelin een brief geschreven met de mededeling dat hij afstand doet van zijn ster.
Michelin dankbaar
'Ik ben dankbaar voor wat ze voor me gedaan hebben', benadrukt hij in Het Nieuwsblad. 'Het is een beslissing zonder enige vorm van rancune. Maar ik wil weer onafhankelijk zijn, mijn eigen ding doen.'
En dat was met de vermelding in de gidsen moeilijk geworden. 'Mijn keuken is een klassieke keuken. Het beste stukje vlees met saus, een aardappelbereiding en groenten geserveerd op een gewoon rond wit bord. Geen schilderijtjes dus.'
En zo stond het ook in de gids. 'Pure kookstijl zonder poespas', aldus Michelin. 'Zij waardeerden dat, maar de gasten die volgden niet altijd', zegt Dhooge. 'Mijn stijl werd niet altijd in dank afgenomen, sommige mensen meenden dat wat ze hier vonden niet beantwoordde aan hun beeld van een sterrenzaak. Mijn klassieke garnaalkroket was te simpel, ze verwachtten een moderne versie. Maar dat kon ik hen niet geven. Alle respect voor collega's die het anders doen, maar ik werk nu eenmaal het best en het liefst op mijn manier.'
Worstelen met de ster
Dhooge ging niet over één nacht ijs. 'Ik worstel hier al vier à vijf jaar mee. Een ster geef je niet zomaar af. De toekomst zal uitwijzen of ik hierdoor klanten verlies.' 't Huis van Lede is niet de eerste zaak die een ster afstaat. Eind vorig jaar bedankte ook Christophe Van den Berghe van restaurant Jardin in Knokke ervoor.
In Nederland leverde in 2009 In De'n Dillegaard in Nuth zijn ster in. Het restaurant wilde een grotere doelgroep bereiken, merkt de economische crisis en had last van de hoge concentratie van sterzaken in Zuid-Limburg. De zaak sloot en heropende onder een andere naam – Eten bij Michel - en met een ander concept.




