FNV: werkdruk meten met meldweek

FNV: werkdruk meten met meldweek

In contractcatering is sprake van een hoge werkdruk. De FNV zegt dat op basis van 'signalen uit het veld'. Om de werkdruk in kaart te brengen is een ...

De vakbond zet van maandag 27 november tot en met vrijdag 1 december van 9.00 tot 17.00 uur een speciale telefoonlijn open voor klachten over hoge werkdruk, 036-5275230. Hierop kunnen cateringmedewerkers ook aangeven of er sprake is van verlies van uren en/of schaalverlaging vanwege de overname van het cateringcontract en als de CAO niet goed wordt nageleefd .

Eerste meldweek ooit

Volgens bestuurder FNV Catering Harry de Wit is het de eerste keer dat een dergelijke telefoonactie wordt gehouden. 'Waarom? Omdat ons signalen uit het veld bereiken dat de werkdruk steeds verder oploopt. Heeft vooral met de toenemende concurrentie onder contractcateraars te maken. Die willen minder kosten maken met vaak minder personeel en hogere werkdruk voor de overigen als gevolg.'

'Aanpassing CAO'

De Wit geeft aan dat van de normale meldprocedure van de CAO weinig gebruik wordt gemaakt. 'Mede daarom willen we via de laagdrempeliger meldweek de werkdruk in kaart brengen. Mogelijk willen we de meldprocedure van de CAO tussentijds aanpassen.' Afhankelijk van het succes wordt de telefonische meldweek in 2007 nogmaals gehouden.

Bedrijfsbezoeken

De FNV Horecabond heeft de cateringmedewerkers via bedrijfsbezoeken op de hoogte gebracht van de meldweek. Ook worden mailings verstuurd.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.