Na de overgang van de Food Planets wordt Plaza, dan met bijna 80 vestigingen, in een klap een speler van formaat en behoort dan bij de grotere cafetariaformules. ‘Bovendien hebben we dan landelijke dekking, zoals we ook met de vestigingen van de groothandels hebben’, aldus woordvoerder Wilco Jansen namens het formulehuis van Sligro.
Ombouw
Hij noemt de ombouw ‘een logische stap’. ‘Qua positionering lagen de twee formules al heel dicht bij elkaar. Ze zijn door de jaren heen naar elkaar toegegroeid en behoren tot de top in het cafetariasegment.’
De verbouwing van de 36 Food Planet-vestigingen moet al over een week of twee starten. ‘Die krijgen direct de nieuwe huisstijl van Plaza. Eind september willen we die operatie voltooid hebben’, aldus Jansen. Direct daaropvolgend wordt gestart met de ombouw van de 42 Plaza’s naar de nieuwe uitstraling. ‘Daarmee willen we eind december klaar zijn.’
Verleiden en verrassen
Plaza nieuwe stijl krijgt een luxere uitstraling. Verleiden, verrassen en vasthouden (van de gasten) zijn de kernwaarden. De vestigingen krijgen een multifunctionele zitgelegenheid waar iedereen zich thuis voelt. Van jongeren en gezinnen tot en met zakelijke gasten. Ook de productpresentatie wordt vernieuwd.
Aan de retooling is een consumentenonderzoek vooraf gegaan. ‘We hebben de consument geobserveerd en gevraagd naar zijn behoeftes. Daarnaast hebben we overleg gevoerd met de ondernemers.’ Ambities heeft de keten te over. ‘Ons groeidoel op korte termijn ligt op honderd ondernemingen.’