nieuws

AD Koffietest vernietigend voor horeca

Café

De horeca krijgt er weer flink van langs in de jaarlijkse AD Koffietest. Maar liefst vijf van de zes geteste bedrijven kregen een onvoldoende. De winnaar dit jaar komt uit Brabant. De jury was weer zeer uitgesproken in haar commentaar.

AD Koffietest vernietigend voor horeca

De beste koffie wordt dit jaar volgens de AD Koffietest geserveerd bij lunchroom Bagels Beans in ’s Hertogenbosch. Vooral de cappuccino van de franchisenemers Sietse van den Berg en Laurens Dekkers sprong eruit. ‘Wij willen gewoon altijd de beste koffie zetten. Elk kop moet een feest zijn’, laten de koffietoppers uit Den Bosch weten in het AD.

Achter winnaar Bagels Beans, die van het testteam een 8,4 als rapportcijfer kreeg, staat Café De Blonde Pater uit Nijmegen. Dit horecabedrijf, waar diverse koffietoppers waaronder Rose van Asten werken, kreeg een 7,7. Derde werd Grand Café van Bleiswijk (7,3) in Enkhuizen. Hier vertoont barista Michel Buis zijn kunsten.

’Rubber’

Minder vrolijke gezichten in Breda. Stationrestauratie De Kiosk werd allerlaatste in de AD Koffietest met het keiharde cijfer, een nul. ‘Bocht, bocht, bocht, bocht en nog eens bocht’, laat de jury met daarin koffie-importeur Barend Boot weten.

Ook niet best kwam BP De Vliete in Krabbendijke uit de bus: ook een nul. Jury over de koffie: ‘carterolie, afgewerkte autobanden, rubber. Wat smerig. Onbegrijpelijk dat twee gerenommeerde merken als Douwe Egberts en BP zich met een dergelijk wanproduct willen identificeren’.

Dierlijke urine

Tenslotte nog koffiedrama in Ridderkerk. Ook Grand Café Down Town moet het met een nul als rapportcijfer doen. De jury vraagt zich af of er dierlijke urine is geserveerd in plaats van koffie. ‘Horeca op z’n slechtst. Zwarte koffiehumor in een smoezelig rookhol. Hier moet je als klant niet eens meer naar binnen willen gaan. Weg hier!’, aldus de jury.

De AD Koffietest onderzocht 57 bedrijven. De bedrijven werden beoordeeld op een koffie, cappuccino en een espresso. Slechts tien van de 57 bedrijven kregen een voldoende. Volgens keurmeester Boot moeten consumenten vaker hun ongenoegen kenbaar maken aan de verstrekker wanneer de koffie ondermaats is.

Tip: serveer betere koffie met onze videoworkshop

Reageer op dit artikel