Barre tijden voor horeca Schiphol

Barre tijden voor horeca Schiphol

De horeca op de luchthaven Schiphol krijgt zware klappen. Ondernemers op voelen de gevolgen van het dalende aantal reizigers. Die mijden de nationale luchthaven door de vorig jaar ingevoerde vliegtaks en wijken uit naar vliegvelden in België en Duitsland.

Ook de economische neergang begint op het winkelcentrum Schiphol Plaza diepe sporen na te laten. De horeca krijgt de zwaarste klappen. Die kreeg vanaf 1 januari 2008 al te maken met een algeheel rookverbod op Schiphol, waardoor veel klanten wegliepen. De vliegbelasting die op 1 juli werd ingevoerd betekende een tweede dreun, direct gevolgd door een ongekend snelle economische neergang.

‘Vorig jaar was een triest jaar en dit jaar wordt misschien nog wel triester'’, stelt bedrijfsleider Ariën Bos van koffiebar Pronto. Hij kreeg naast de al genoemde tegenslagen ook nog eens last van zware concurrentie. Tegenover Pronto opende de populaire Amerikaanse koffieketen Starbucks onlangs een filiaal.

‘Maar de vliegtaks heeft de meeste impact’, zegt Bos. ‘Vooral de tweede helft van het jaar was dramatisch.’ De omzet is volgens de manager met 30 procent gedaald vergeleken met voorgaande jaren. ‘Helaas is dit de laatste tijd het normale beeld’, zegt Bos, wijzend op het grote aantal lege tafeltjes rondom de koffiebar.

Op het plein voor de hoofdingang beleeft ook de Oliebollerie, die buiten de drukke decembermaand vooral poffertjes en stroopwafels aan de man brengt, slappe tijden. Verkoper Erik Hopman wijt dat aan een combinatie van de vliegtaks en de economische malaise. Ook de val van het Britse pond speelt volgens hem een rol. ‘Er komen daardoor minder Britten vakantie houden, dat merk je wel’.