Franse kebabrap wordt zomerhit

Franse kebabrap wordt zomerhit

Eet kebab mijn vriend!' Een lachende kebabverkoper prijst rappend zijn waar aan. Van het simpele liedje werd een amateurvideo gemaakt, die op YouTube terecht kwam. Daarna ging het snel. Toen het filmpje binnen een paar weken 435.000 keer werd bekeken, bood platenmaatschappij EMI de rapper, Lil'Maaz, een contract aan.

Yilmaz Karaman, de echte naam van Lil’Maaz, kwam in 2003 vanuit Turkije naar Parijs, waar hij werk vond in een kebabzaak. Hij vond zijn werk zo leuk dat hij er een rap over maakte, om de vaste klanten te vermaken.

Tot die vaste klanten behoren ook mensen van EMI, wat een kantoor om de hoek heeft. Die waren zo enthousiast over Karamans nummer, dat hij het mocht opnemen. Een vriend maakte er een homevideo bij, waarin Karaman in zijn eigen tent te zien is.

Dat filmpje werd op de internetsite van YouTube gezet, en daarna ging het snel. Binnen een maand waren er 435.000 hits op het filmpje, en zag EMI in dat het meer dan een geintje was.

Inmiddels ligt de Franstalige rap als single in heel Parijs, en dreigt het de Franse zomerhit te worden. Karaman kan intussen de toeloop bij zijn kebabzaak niet aan. ‘Ik wilde alleen maar lol trappen’, zei hij tegen persburea AP.