Toename discriminatie bij horecadeur verwacht

Toename discriminatie bij horecadeur verwacht

Het aantal meldingen van discriminatie aan de deur van een horecabedrijf in Rotterdam zal de komende tijd waarschijnlijk flink toenemen. Oorzaak is een nieuwe service van het Panel Deurbeleid. Geweigerde gasten kunnen het meldpunt direct op de hoogte brengen via een eenvoudig sms-je.

De sms-dienst van het Panel Deurbeleid is in het leven geroepen om de meldingsprocedure laagdrempeliger te maken. Nu is het nog zo dat er telefonisch contact moet worden gezocht met het Panel Deurbeleid. Maar de telefoon na het weekend grijpen om een klacht te melden werkt niet, zo meldt Margriet Maris van het Panel Deurbeleid in het AD.

‘Iemand die op zaterdagavond ergens wordt geweigerd, gaat meestal naar een volgende club en heeft alsnog een leuke avond. Op maandag, als wij weer bereikbaar zijn, is diegene zijn of haar boosheid alweer vergeten’.

Maris denkt dat het aantal meldingen flink zal toenemen, nu de sms-dienst van start gaat. Vorig jaar deden 28 mensen melding van racisme. In 2005 waren dat er nog veertig.

Het Panel Deurbeleid is een samenwerkingsverband van de horeca, antidiscriminatiebureau Radar, de gemeente, de Rotterdamse Jongerenraad en politie. De dienst werd vijf jaar geleden opgericht.