KHN: 'Oproep van De Ridder is merkwaardig

KHN: 'Oproep van De Ridder is merkwaardig
Directeur Lodewijk van der Grinten van KHN

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemt de oproep van Heineken-topman Philip de Ridder, dat horecaondernemers zelf de sleutel in handen hebben bij het openbreken van de biermarkt, merkwaardig. Volgens KHN zijn ondernemers op allerlei manieren gebonden aan brouwers.

De oproep van De Ridder klinkt sympathiek, maar de praktijk van de ondernemers die willen overstappen is volgens KHN complexer dan dat De Ridder doet voorkomen. Uit rapporten blijkt dat 75 procent van de horecaondernemers is gebonden aan een brouwerij, schrijft KHN op haar site.

KHN reageert hiermee op een videointerview van De Ridder met MissetHoreca.nl. Daarin zegt De Ridder dat horecaondernemers voortaan alleen nog biercontracten moeten tekenen met een opzegtermijn van twee maanden. Daarnaast stelt De Ridder dat KHN ondernemers beter moet informeren over biercontracten.

Volgens KHN-directeur Lodewijk van der Grinten doen brouwerijen er alles aan om ondernemers te binden. ‘De feiten zijn heel helder: slechts 2,4 procent van de ondernemers stapt over. Ze durven niet in discussie met de brouwerij te gaan. Het is een ondoorzichtige, slecht functionerende markt’, aldus Van der Grinten.

Van der Grinten noemt het verder merkwaardig dat Heineken stelt dat de belangenvereniging een betere voorlichtingsrol moet spelen. Van der Grinten: ‘Brouwerijen maken de contracten dusdanig ingewikkeld, zodat geen ondernemer meer overziet wat hij tekent, en dan zou de brancheorganisatie voorlichting moeten gaan geven over die contracten. Dat is de wereld op zijn kop.’

De zorgplicht voor duidelijke contracten en het geven van duidelijke tekst en uitleg voor die contracten ligt volgens Van der Grinten in de allereerste plaats bij de opstellers van die contracten. ‘En dat zijn de brouwerijen zelf’, aldus Van der Grinten.