nieuws

‘Tulpenbollenwodka lijkt teveel op La Tulipe’ van Ilja Gort

Café 1345

De flessen van Dutch Tulip Vodka lijken te veel op die van de wijnen La Tulipe van Chateau De La Garde, het bedrijf van Ilja Gort. Tenminste, dat vindt de bekende wijnmaker en tv-persoonlijkheid.

‘Tulpenbollenwodka lijkt teveel op La Tulipe’ van Ilja Gort

Maandagochtend diende een door het bedrijf van Gort aangespannen kort geding tegen de Katwijkse destilleerderij Clusius Heritage van de neven Bart Bouter en Joris Putman, waar de tulpenbollenwodka wordt gemaakt. De wodka is sinds eind vorig jaar op de markt, na een productieproces van ongeveer drie jaar. La Tulipe bestaat sinds 1996.

Volgens het bedrijf van Ilja Gort maakt het wodkamerk inbreuk op het beeldrecht. De flessen zouden te veel lijken op zijn La Tulipe van Chateau De La Garde, onder meer door het gebruik van een tulp en het woord ‘tulip’ dat pontificaal op de fles staat.

Sterrenrestaurants

Volgens de advocaat van Clusius Heritage valt de overeenkomst mee en daarbovenop is sprake van verschillende doelgroepen. De wodka ‘pure’ kost 48 euro per fles, of 295 euro voor de premium blend. De flessen zijn online verkrijgbaar en worden onder meer geschonken in sterrenrestaurants. La Tulipe is voor minder dan 10 euro verkrijgbaar in supermarkten.

Wodka of wijn

De suggestie van de advocaat van Chateau de la Garde dat mensen misschien een glas Dutch Tulip Vodka gaan nemen in plaats van een glas La Tulipe wijn, wordt met gegrinnik door de neven ontvangen. ‘Dat is wel een groot verschil hoor’, aldus hun advocaat. Tijdens de zitting stonden twee flessen wodka prominent op tafel. De rechter vroeg tijdens het kort geding ‘gaan we nog proeven?’ Maar de flessen bleven maandagochtend dicht.

De rechter doet over twee weken uitspraak.

Eerdere rechtszaak

Eerder was Ilja Gort zelf degene die zich tegenover de rechter moest verantwoorden. Wijnimporteur LFE spande toen een zaak aan tegen de bekende wijnmaker, omdat de naam van diens rode wijn ZoMerlot, teveel zou lijken op LFE’s Sum-merlot.

De rechter oordeelde toen echter dat er geen sprake was van verwarringsgevaar. Beide aanduidingen hielden volgens de rechter in Utrecht vooral een omschrijving van een zomerse merlotwijn in. ZoMerlot was enkel vorige zomer in de supermarkt te krijgen, onder de vlag van het wijnmerk La Tulipe van Ilja Gort. Sum-merlot werd toen als merk gedeponeerd, maar de wijn was nog niet gebotteld. ‘Het publiek heeft daardoor nog geen beeld bij dit merk. Door het gecombineerde gebruik van het teken met het merk La Tulipe zal voor de gemiddelde consument duidelijk zijn dat ZoMerlot uit de reeks La Tulipe-wijnen komt’, aldus de rechter.

De advocaat van Chateau de la Garde noemde het kort geding tijdens de zitting: ‘Een storm in een glas water, of in dit geval een storm in een glas wijn.’ Volgens LFE hadden de partijen al enkele maanden om de tafel gezeten om het conflict op te lossen. ‘We zijn er niet uitgekomen en nu moet de rechter maar zeggen wie er gelijk heeft.’

Gort brengt meer van zijn wijnen op de markt met opvallende namen zoals Slurp!, Tulipapa en Je t’Aime.

 

Reageer op dit artikel