Barry Brand en Angelo Stassen brengen ode aan de lege kroegen

Barry Brand en Angelo Stassen brengen ode aan de lege kroegen
Het lege café Walenburg

Radiopresentator en entertainer Barry Brand en Angelo Stassen, eigenaar van het Grand Café Cheers in Diemen, brengen samen een nummer uit over de horeca in tijden van corona. Het lied heet De Kroeg. Met het nummer willen beide ondernemers een ode uitbrengen aan de lege kroegen in Nederland. 'We zijn er nog' is de unanieme boodschap.

Inmiddels mag Grand Café Cheers meer meer dan een half jaar geen gasten ontvangen. Angelo Stassen voelt de pijn, niet alleen als horecaondernemer, maar ook als verbinder van de meest uiteenlopende mensen in de samenleving. Nergens wordt diversiteit en inclusiviteit zo zichtbaar als in de kroegen en tijdens het uitgaansleven.

Mensen voelen dat ze er mogen zijn

Angelo Stassen raakte geïnspireerd 'om het gemis van de gezelligheid, zielen bij de bar, de warmte en het gelach in de horeca in deze tijd' uit te drukken in een persoonlijke tekst. De bedoeling van het lied De Kroeg is om aandacht te vragen voor de droevigheid van al die lege kroegen in Nederland, die zo ontzettend graag weer gasten willen ontvangen en gezelligheid willen bieden. Vrijwel iedereen heeft in zijn of haar leven ervaren hoezeer de kroeg kan aanvoelen als thuiskomen bij vrienden, kennissen, onbekenden, artiesten en entertainers. Mensen hebben elkaar nodig en zoeken elkaar op.'

'In een setting waarin er wordt ontspannen, gedronken, gegeten, gedanst, muziek gemaakt en gedeeld in de breedste zin van het woord, voelen mensen dat ze er mogen zijn. Kortom, de kroegen zijn er nog om hier straks mee door te gaan. Ze zijn helemaal klaar voor wanneer de wereld weer open mag; voor levendigheid, verbinding, van elkaar leren, samen mens zijn, voor een lach en zelfs een traan.'

Barry Brand

Angelo Stassen is op zoek gegaan naar een zanger om het nummer in te zingen en mee op te nemen. Hij benaderde Barry Brand die momenteel als DJ en presentator actief is. Barry Brand is geen bekende zanger, maar kan als entertainer best een behoorlijke noot meezingen. Toen hij van Angelo Stassen over het lied hoorde, wilde Barry Brand zich gelijk voor dit project gaan inzetten.

Reacties spreken boekdelen

Nadat het lied was opgenomen, plaatsten Angelo Stassen en Barry Brand een oproep via Facebook voor de videoclip, waarmee ze de kroegeigenaren vroegen om een foto van hun lege kroeg toe te sturen. Honderden foto’s kwamen binnen. De hoeveelheid reacties sprak boekdelen. Uit alle inzendingen is een selectie van foto’s gemaakt voor de videoclip. We zijn trots op dit resultaat', zegt Angelo Stassen.