artikel

We Canteen creëert onderscheidende foodbeleving voor Samsung

Catering 1165

Het vooraanstaande technologiebedrijf ging op zoek naar ‘de ultieme foodbeleving’ en kwam terecht bij het relatief jonge bedrijfshoreca-concept We Canteen. ‘We waren vanaf het begin al erg enthousiast over het concept. Nu we begonnen zijn, blijkt alles wat beloofd werd, ook echt waarheid te zijn geworden.’

We Canteen creëert onderscheidende foodbeleving voor Samsung

Samsung begon eind vorig jaar haar zoektocht naar ‘een ultieme foodbeleving’ voor haar Benelux-hoofdkantoor op Schiphol. Senna van Pommeren, Facility Manager van Samsung, besloot om een beoordelingsteam samen te stellen met afgevaardigden van elke afdeling op kantoor, een ambassadeursgroep.

‘Catering is bij ons heel belangrijk en wordt door ons gezien als een belangrijke service richting onze medewerkers. Dan wil je er ook alles uithalen. Alleen door de mensen zelf te betrekken, hoor je wat ze écht willen.’

Strijd om het beste talent

Op het kantoor op Schiphol werken ongeveer 350 medewerkers. ‘Het succes van Samsung is onlosmakelijk verbonden met de mensen die er werken. Alles wat we doen, komt voort uit een gedrevenheid voor uitmuntendheid en een voortdurend verlangen om de allerbeste producten en diensten te ontwikkelen,’ zo vertelt Van Pommeren.

‘In de huidige markt is er een strijd losgebroken om het beste talent te binden. En daarin concurreren we met de andere grote tech companies.’ In die strijd om talent merkt Van Pommeren dat de afdeling Facilities steeds belangrijker wordt voor het aantrekken en behouden van dat talent.

Coffee bar en restaurant

‘We doen veel voor onze mensen. We hebben een eigen gym met een personal trainer, we organiseren een health jaar met daarin bijvoorbeeld een kick box clinic van Rico Verhoeven, running clinics, maar ook een voedingscoach voor onze mensen. En onze coffee bar en het restaurant – waarbij de focus ligt op gezonde en kwalitatief  goede voeding – vormen belangrijke elementen die bijdragen aan de betrokkenheid van mensen bij de organisatie.’

De ambitie om een ultieme foodbeleving te creëren die socialisatie en samenwerking stimuleert en een bijdrage levert aan een onderscheidende werkomgeving was duidelijk aanwezig in de offerteaanvraag. Hier was te lezen: Vanuit onze visie is het bedrijfsrestaurant hét visitekaartje van de organisatie en onze locatie. Met een ultieme foodbeleving maken wij het verschil tussen een goede werkomgeving en de beste werkomgeving.

Enthousiast over concept

Samsung kijkt erg positief terug op de aanbesteding. ‘We waren vanaf het begin al erg enthousiast over het concept van We Canteen. En ook het contact met het team van We Canteen dat participeerde in de tender was vanaf het eerste moment positief. Er was een goede match en alles klopte. Ook de details. De uitnodiging voor het referentiebezoek, het bezoek zelf, de presentatie.’

De creativiteit en het ondernemerschap spatte ervan af

Senna van Pommeren had wel al gelezen over We Canteen, maar was niet eerder in aanraking gekomen met het bedrijfshoreca bedrijf. ‘Ik was dan ook wel erg benieuwd of het concept wel echt ook zo zou uitpakken tijdens het tendertraject. Ik was eerder nooit echt in een We Canteen restaurant geweest en kende ook niet veel organisaties waar We Canteen al actief was.’

Catering voor We Canteen

Gedurende het aanbestedingstraject groeide het enthousiasme over We Canteen. Ook bij de ambassadeursgroep. ‘Er was veel openheid en eerlijkheid tijdens de tenderfase vanuit beide partijen. Alles was bespreekbaar, ook eventuele twijfels of onduidelijkheden van de zijde van Samsung of We Canteen, als die er al waren. Dat was prettig, dat alles gewoon op tafel ligt. En de creativiteit en het ondernemerschap van We Canteen spatte ervan af’. Uiteindelijk viel begin maart de beslissing om de catering aan We Canteen te gunnen.

Inmiddels is We Canteen een kleine maand actief op het Benelux-kantoor op Schiphol en naar grote tevredenheid van de opdrachtgever. ‘Beloftes worden nagekomen en alles wat gezegd werd over hoe het zou gaan worden, is waarheid geworden,’ vertelt Van Pommeren. ‘Ik ervaar wat ondernemerschap betekent. Ik kan het echt overlaten aan het team en heb nu al, na ruim drie weken, het gevoel dat ik een beetje achterover kan leunen.’

Versheid eten

Senna van Pommeren

Ook de reacties vanuit de Samsung werknemers zijn erg positief. Zo was men vanaf het allereerste moment heel enthousiast over de kwaliteit en versheid van het eten. Men vindt het fantastisch dat er geen single use plastics aanwezig zijn in het restaurant.

‘Sommige collega’s misten alleen wel hun Red Bull, ongezonde chocoladereep of vette snack. Maar dat is prima, het was veel lastiger geweest als men commentaar had gehad op de kwaliteit van het eten, de vriendelijkheid van het cateringteam of de duurzaamheid van het concept.’

Creatief in variatie

De wijze waarop We Canteen lokale ondernemers en maatschappelijk verantwoorde leveranciers een podium biedt binnen haar restaurant en coffee bar wordt door de mensen enthousiast omarmt. ‘We Canteen is een creatieve partij en dat zie je terug in het eten, de variatie en de producten. En de storytelling rondom de diverse gerechten en producten. Dat doen wij zelf bij Samsung natuurlijk ook.’

Dit artikel is gesponsord door We Canteen.