Van der Meer en Rinsma waren de afgelopen twee jaar al nauw betrokken bij de ontwikkeling van Ode. De overname zien zij als een logische volgende stap. 'We hebben met een heel team in Dokkum gewerkt aan wat Ode vandaag is. Met het eigenaarschap kunnen we nu volledig vanuit onze eigen visie verder ontwikkelen,' aldus Van der Meer.

De focus blijft liggen op kwaliteit, gastvrijheid en verdere verfijning van het concept, dat gebaseerd is op de principes van Dutch Cuisine. Ode heeft zich daarmee de afgelopen jaren een plek verworven in toonaangevende restaurantgidsen, met 14,5 punten bij Gault Millau, de top 100 in de Lekker 500 en een vermelding in de Michelingids. De ambitie is om die positie verder uit te bouwen. 'We willen blijven aanscherpen in wat we doen en met dat wat opgebouwd is doorzetten,' zegt Rinsma.
Met de overname beëindigt Van der Meer zijn culinaire betrokkenheid bij Hotel Abdij Dokkum. De samenwerking tussen beide bedrijven blijft bestaan, onder meer op het gebied van arrangementen, waarbij gastronomie met overnachtingen worden gecombineerd. Voor Rinsma betekent de overname van restaurant Ode in Dokkum de vervulling van een langgekoesterde wens in de stap naar het ondernemerschap.
Versterken wat er staat

Voor gasten verandert er weinig. Het team, de werkwijze en de identiteit van Ode blijven behouden. 'We willen vooral versterken wat er al staat,' zegt Rinsma. 'Onze kracht zit in de combinatie van keuken en wijn, persoonlijke aandacht en een toegankelijke sfeer op hoog niveau.'
Ook de komende periode blijft Ode investeren in de ontwikkeling van het restaurant. Daarbij wordt onder meer gekeken naar zondaglunches in het hoogseizoen en nieuwe concepten in de rustigere maanden. Van der Meer en Rinsma spreken daarnaast hun waardering uit voor de voormalige eigenaren. 'Dankzij hun inzet en vertrouwen hebben wij de mogelijkheid gekregen om aan de start te staan van een prachtige toekomst voor Ode.'









