Mooie koffieconcepten leggen het af tegen gratis bakkies

Mooie koffieconcepten leggen het af tegen gratis bakkies

Fraaie koffieconcepten blijken in de praktijk minder populair dan tot voor kort werd aangenomen. Het gebeurt in bedrijven niet zelden dat de espressobar buitenspel komt te staan omdat medewerkers en bezoekers niet willen betalen voor de koffie.

Tot voor kort werd aangenomen dat medewerkers en bezoekers dat wel willen. En op een aantal plaatsen is dat ook zo, maar lang niet overal, zo bleek tijdens het bespreken van een conceptanalyse van HTC Concepts, die binnenkort in Misset Catering verschijnt.

Op de betreffende locatie was het de bedoeling om koffie, thee en sandwiches te gaan verkopen in een espressobar. Een barista zou dat voor zijn of haar rekening nemen. Maar de cateraar ondervond te veel concurrentie van automaten op de afdelingen die gratis koffie verstrekken. De crisis is daar mede debet aan, zo is gebleken.

Tom Rietveld van HTC Concepts laat weten dat het hier geen uitzondering betreft. ‘Je ziet dit op meer locaties gebeuren. Het is een spanningsveld. Opdrachtgevers willen een mooie espressobar. De cateraar mag het uitvoeren, maar moet wel zijn eigen broek ophouden.’ Dat laatste blijkt vaak niet mogelijk te zijn.