Barometers' groeien uit tot trend

Barometers' groeien uit tot trend

Het lanceren van 'barometers' en 'scans' om allerlei zaken te meten en vast te leggen is in korte tijd uitgegroeid tot een trend in foodservice. De een na de ander wordt gelanceerd.

Onlangs lanceerde IFC haar Gastvrijheidsbarometer. Een meetinstrument dat inzicht biedt in de beleving van bewoners van instellingen op het gebied van eten, drinken en gastvrijheid. Met de Gastvrijheids-barometer kan op ‘een aantrekkelijke manier’ een meting worden verricht binnen de doelgroep ouderen. Men werkt met dobbelsteentjes in allerlei kleuren.

De eigen regie houden is voor bewoners erg belangrijk. Ook op het gebied van eten en drinken is het daarom voor bewoners belangrijk om aan te kunnen geven wat wenselijk is en waar men wel en niet tevreden over is, aldus IFC. ‘Denk hierbij niet alleen aan kwaliteit, maar ook aan waar, wanneer en met wie.’

Voorafgaand aan de lancering zijn metingen verricht bij zorginstellingen. De wijze waarop de meting wordt afgenomen, maar vooral het feit dat om zijn/haar mening gevraagd wordt, ervaart de bewoner als prettig. ‘Voor een zorginstelling zijn de resultaten van het onderzoek van grote toegevoegde waarde omdat ze daadwerkelijk inzicht geven in de bevindingen van bewoners. Het onderzoek neemt relatief weinig tijd in beslag.’