'KHN misbruikt hygiënecode'

'KHN misbruikt hygiënecode'

Vier brancheverenigingen in de horeca betichten Koninklijke Horeca Nederland (KHN) van 'misbruik van het houderschap van de hygiënecode'.

Om de argumenten kracht bij te zetten openden de vier een website: khngaattever.nl. Het gaat om de organisaties Vereniging Chinese Horecabedrijven, Natte Horeca Nederland, Nederlands Horecagilde en ProFri.

Stevige taal

De inhoud van de website laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het viertal stoort zich aan - wat samengevat genoemd mag worden - de 'vercommercialisering van die hygiënecode'.

Citaat: 'Tot onze verbijstering wordt de nieuwe hygiënecode nu door KHN aangeboden voor € 100 en krijgen haar leden 70% korting. (...) Het is bij wet bepaald dat de houder de goedgekeurde code aan iedereen beschikbaar moet stellen, al dan niet tegen een vergoeding die niet meer mag bedragen dan de kostprijs. Wij vinden dan ook een prijs van € 100 niet acceptabel en met het geven van 70% korting aan haar leden gaat KHN haar boekje te buiten. Met een simpele rekensom tonen we aan dat KHN het houderschap niet waardig is.'

Bedrijfschap

De code was altijd in handen van het inmiddels opgeheven Bedrijfschap Horeca. Destijds voor alle horeca-ondernemers verkrijgbaar binnen de jaarlijkse bijdrage die ondernemers aan het Bedrijfschap verschuldigd waren. Na het Bedrijfschap kwam het houderschap van de code terecht bij KHN.

De code, die eens per vijf jaar wordt geactualiseerd en aan de wet wordt aangepast, voorziet horeca-ondernemers en personeel van tips en instructies om goed en hygiënisch om te gaan met voedsel en apparatuur waarmee spijzen en dranken worden bereid en geserveerd.

De reactie van KHN op de kritiek vindt u hier.

Bekijk deze collectie

Hygiëne

Hygiëne in de horeca is een randvoorwaarde. In deze collectie staan effectieve strategieën voor insectenbestrijding en de nieuwste technieken voor grondige schoonmaak. Met de tips is de gezondheid van je gasten gewaarborgd.