Enquête: heb jij een goede relatie met jouw franchisegever?

Enquête: heb jij een goede relatie met jouw franchisegever?
Plaza het Stationsplein Deventer. Foto Hissink

Franchisegevers en -nemers moeten zich straks aan een gedragscode houden, ook in de fastservicebranche. Wat vind jij: is dat nodig? Ben jij tevreden over de relatie met jouw franchisegever? Doe mee met de enquête van Snackkoerier.

Vul hier de enquête in

In de Nederlandse Franchise Code (NFC) staan rechten en plichten voor franchisegevers en -nemers bij het aangaan, uitvoeren en ontbinden van een samenwerking. Het is de bedoeling dat met de NFC de belangen van franchisegever en -nemer evenwichtig worden behartigd.

'Nu is het vaak zo dat franchisecontracten eenzijdig door de franchisegever worden opgesteld. Een franchisenemer kan alleen nog ja of nee zeggen. Maar een goed contract houdt rekening met de belangen van beide partijen', aldus minister Kamp van Economische Zaken eerder in het FD.

De NFC is opgesteld door vertegenwoordigers van franchisegevers en -nemers onder begeleiding van het Ministerie van Economische Zaken en werd in februari 2016 aangeboden aan de minister.

Tegenstanders

Franchisegevers blijken echter terughoudend in het implementeren van de code. Ze hekelen onder meer de hoge kosten die daarmee gepaard zouden gaan. Bovendien zou de code innovatie en snelle slagkracht ondermijnen.

Ook de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) is kritisch. 'Er staan veel zaken in de code die de commerciële bedrijfsvoering beperken. Dat hoort niet thuis in een gedragscode', aldus directeur Jos Burgers eerder in het FD.

Dat veel franchisegevers de Nederlandse Franchise Code niet toepassen, heeft er toe geleid dat minister Kamp de code wettelijk wil verankeren.

Duidelijke spelregels

'In Nederland zijn meer dan 30.000 franchisevestigingen die bij elkaar goed zijn voor een omzet van ruim €30 miljard', zei Kamp eerder. 'Deze sector is dus van aanzienlijk belang voor de Nederlandse economie. De samenwerking tussen franchisenemers en franchisegevers verloopt vaak goed. Toch zijn partijen het in de praktijk te vaak oneens over de naleving van gemaakte afspraken.'

Door de wettelijke verankering is het gebruik van de code niet meer afhankelijk van vrijwillige medewerking, aldus Kamp. 'Dat leidt tot duidelijkere spelregels, minder conflicten en uiteindelijk tot meer omzet voor de hele branche.'

Bronnen: Distrifood en FD