De complete top 10 van de ranglijst scoort een 10 voor gastvriendelijkheid, in totaal halen 21 bedrijven deze perfecte score. Bij de bedrijven in de ranglijst zit het met gastvriendelijkheid sowieso wel goed, 53 bedrijven scoren een 8 of hoger.
Zeker in tijden van crisis is het belangrijk de gast te binden, te triggeren tot herhalingsbezoeken, vindt de jury. Met terugkerende gasten is het mogelijk de omzet op peil te houden of zelfs te verhogen. Zeker als daarbij ook nog eens extra verkoop zoals upselling goed wordt toegepast.
Daarom waren er dit jaar voor gastvriendelijkheid en extra verkoop bonuspunten te verdienen. Bedrijven in de top van de ranglijst scoren op deze vlakken bijna allemaal optimaal.
Maar lager in deze ranglijst is het niet allemaal koek en ei. Soms moesten we wat lang wachten op een begroeting. Extra verkoop blijkt voor veel ondernemers ook nog steeds een heikel punt. Bij bestelling van een gezinszak frites en acht snacks door een vaste gast is het nog te billijken als dat niet gebeurt. Een mysteryguests is echter een nieuwe, onbekende gast die helemaal in is voor een luxe kroket in plaats van een gewone, graag saus bij de frites wenst en zonder dorst weer in zijn auto wil stappen.
De bonuspunten zijn deels verantwoordelijk voor verschuivingen in de ranglijst. Het onderscheid tussen bedrijven die gastvriendelijk zijn en extra verkoop plegen en bedrijven die dat nalaten, is groter geworden. Het puntenverschil is niet meer te compenseren door prachtige in- en exterieurs. Gastvriendelijkheid loont dus, als het dan al niet in de kassa is dan in ieder geval in de Top100.