Nieuwe hamburgers zorgen voor recordomzet bij McDonald's

Nieuwe hamburgers zorgen voor recordomzet bij McDonald's

Het gaat goed met McDonald's Nederland, zo blijkt uit de nieuwe jaarcijfers. De keten heeft dat naar eigen zeggen vooral te danken aan innovaties.

In 2017 behaalde McDonald’s Nederland een recordomzet van ruim €811 miljoen, een stijging van 10,9 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Het aantal gasten groeit en gasten komen ook vaker terug. De 245 restaurants verwelkomden in 2017 bijna acht miljoen nieuwe gasten. Volgens McDonald’s Nederland is de stijgende lijn te danken aan innovaties op het gebied van service en producten.

McCafé en McDelivery

McCafé McDonald's

Het assortiment van McCafé.

De 245 McDonald’s-restaurants in Nederland, waar ruim 19.500 mensen werken, krijgen gezamenlijk wekelijks 3,2 miljoen mensen over de vloer. Inmiddels bieden 45 restaurants het koffieconcept McCafé aan, en doen de 21 restaurants in vier grote steden aan bezorging met McDelivery. Daarmee handelen ze gemiddeld 3000 bestellingen per week af. Eerder liet Manu Steijaert, directeur van McDonald’s Nederland, dat hij het aantal McCafés flink uit wil breiden.

Wereldwijde voorloper

McDonald’s Nederland heeft vorig jaar samen met franchisenemers zo’n €28,5 miljoen geïnvesteerd in de restaurants en de keukens, omdat de keten de overstap maakte op vers bereide producten en om de keukens volledig in richten voor productinnovaties. Nederland is een van de eerste die dit door heeft gevoerd en is daarmee voorloper binnen McDonald’s wereldwijd.

Productinnovatie van McDonald’s

‘Wij hebben een eigen productinnovatieproces ontwikkeld’, zegt directeur Manu Steijaert. ‘Daarin beginnen we met trends, interesses en suggesties vanuit de Nederlandse consument. Die werken we uit in zo’n dertig concepten op papier. Die testen we bij de consument. De helft valt af, maar de ongeveer vijftien ideeën die kansrijk zijn, bereiden we samen met chefs en daarvan schrijven we de receptuur. Daarna gaan we de keuken in en laten we gasten zo’n vijf tot zeven varianten proeven in enkele van onze restaurants.’

In 2017 introduceerde McDonald’s Nederland 24 nieuwe producten binnen zes tot negen maanden, waaronder de Old Dutch, de Mozzarella Superior en de Maestro Angus Smokey BBQ. ‘Ook voor dit jaar staat er een vergelijkbaar aantal nieuwe varianten op de planning’. aldus Steijaert.


Lees ook: McDonald’s had niet in de gaten dat gasten waren veranderd


Terugdringen voedselverspilling

Daarnaast biedt verse bereiding volgens Steijaert mogelijkheden voor nieuwe services zoals McDelivery of de uitbreiding van Table Service naar in totaal 112 restaurants in 2017, en draagt het bij aan het terugdringen van voedselverspilling. ‘Door de combinatie van verse bereiding onmiddellijk na bestelling en een slim just-in-time bestelsysteem van onze ingrediënten, zijn wij erin geslaagd om de hoeveelheid voedselverspilling in onze keukens met 50 procent in gewicht terug te brengen.’