'Maaltijdbezorgers worden uitgebuit'

'Maaltijdbezorgers worden uitgebuit'
Delivery moments of Takeaway.com

Thuisbezorgd.nl, Uber Eats en Deliveroo zijn 'slechte werkgevers' die maaltijdbezorgers onderbetalen en niet beschermen. Dat zegt vakbond FNV, die voor maatregelen pleit.

FNV wijst erop dat maaltijdbezorgers niet worden beschermd tegen ziekte of ongelukken en wil dat er regelgeving komt voor dit soort arbeidskrachten in de platformeconomie. De vakbond loopt al langer te hoop tegen de ‘schijnconstructies’ waarmee de maaltijdbezorgbedrijven de circa 10.000 bezorgers in Nederland aan het werk zetten. De bezorgers worden ook onderbetaald, zegt FNV. Volgens de berekeningen van de bond krijgen zij in totaal 29,5 miljoen euro te weinig.

Thuisbezorgd het minst slecht

Thuisbezorgd.nl komt volgens FNV als de minst slechte uit de bus. Dat bedrijf huurt zijn bezorgers in als uitzendkrachten voor een uurloon dat ruim 22 procent onder het minimum uit de cao Beroepsgoederenvervoer ligt.

Deliveroo werkt vooral met zzp’ers die een uurloon krijgen dat daar 36,4 procent onder zit. Uber Eats scoort het slechtst met een uurloon van 5,80 euro, bijna 45 procent lager dan het cao-tarief.

Hoge kosten voor de samenleving

Doordat ze maaltijdbezorgers niet in dienst nemen, maar via uitzendconstructies of als zzp’ers inhuren, kosten bezorgbedrijven de samenleving miljoenen, zegt FNV. De vakbond berekende dat de bedrijven jaarlijks 28,7 miljoen euro te weinig afdragen aan inkomstenbelasting, sociale premies en pensioenopbouw.

De maaltijdbezorgmarkt ligt al een tijdje onder de loep, onder meer vanwege slechte arbeidsomstandigheden en verkeersveiligheid.

De rechter in Amsterdam bepaalde begin dit jaar dat maaltijdbezorgers van Deliveroo geen zzp’ers zijn, maar aanspraak kunnen maken op een dienstverband bij het bedrijf. De zaak was aangespannen dor FNV.

Discussie over 15-jarige bezorgers

Dan is er discussie over de inzet van 15-jarigen voor maaltijdbezorging. Veilig Verkeer Nederland vindt dat horecaondernemers geen 15-jarigen moeten aannemen voor maaltijdbezorging. De vereniging pleit niet voor een verbod, maar adviseert ondernemers om extra veiligheidsmaatregelen te treffen als ze wel met minderjarige bezorgers werken. Veel jongeren van die leeftijd kunnen de risico’s van het verkeer niet goed inschatten, zegt VVN.

De vereniging kwam met het advies nadat begin januari 2019 een 15-jarige bezorger werd aangereden in Utrecht. De jongen overleed de volgende dag aan zijn verwondingen.

Uit een steekproef van RTL Nieuws in Amersfoort, Utrecht, Bussum en Hilversum bleek bovendien dat veel horecabedrijven 15-jarige bezorgers na 19.00 uur laten doorwerken, wat volgens de wet verboden is.

Verkeerstraining voor maaltijdbezorgers

De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers heeft met Veilig Verkeer Nederland en verzekeraar de Vereende afgesproken te streven naar een goede training voor maaltijdbezorgers die met een bromfiets of scooter bezorgen. Alleen een bromfietsrijbewijs is dus niet meer voldoende. Ook moet er een training voor e-bikes komen.

Ook gaat Veilig Verkeer Nederland samen met Deliveroo trainingen geven aan freelance bezorgers die met Deliveroo werken. De trainingen worden op vier locaties in het land gegeven.