'Moederbedrijf Burger King stopt met eieren van gekooide kippen'

Restaurant Brands International (RBI), het moederbedrijf van fastfoodketens Burger King, Popeyes en koffieketen Tim Hortons, zal geen eieren meer gebruiken van kippen die in kooien worden gehouden. De beslissing om het dierenwelzijn te verbeteren geldt voor alle locaties wereldwijd. Dat meldt dierenrechtenorganisatie Diervriendelijk Nederland. RBI was vooralsnog niet bereikbaar voor een toelichting.

Eind 2025 zal 92 procent van de locaties, onder meer van Burger King, te weten die in Noord-Amerika, West-Europa, Latijns-Amerika, Australië en Nieuw Zeeland, geen eieren meer gebruiken van gekooide kippen.

De overige 8 procent volgt tegen 2030. De kooien waarin de kippen gehouden worden zijn vaak te klein en kunnen leiden tot botbreuken, misvormingen en verlies van veren, zegt de dierenorganisatie.

Het besluit van RBI is het gevolg van een internationale campagne en petitie van de Open Wing Alliance, een coalitie van meer dan 75 grote dierenbeschermingsorganisaties. De campagne was erop gericht om het welzijn van legkippen en vleeskuikens wereldwijd te verbeteren. De petitie werd meer dan 268.000 keer ondertekend. Diervriendelijk Nederland vertegenwoordigt in Nederland de coalitie.

‘Deze toezeggingen van RBI zullen helpen om het lijden van miljoenen kippen op een zinvolle manier te verminderen. Als een van ’s werelds grootste en meest invloedrijke restaurantgroepen, bevestigt dit beleid dat kooivrij de nieuwe standaard wordt voor de wereldwijde restaurantindustrie’, aldus Lizzy van Coeverden, campagnecoördinator van Diervriendelijk Nederland.

Deliveroo Burger King

Grote bedrijven zoals voedselfabrikanten Unilever en Nestle, supermarktketen Aldi, cateraar Sodexo en koffiemerk Costa Coffee hebben ook al toegezegd geen eieren van kippen in kleine kooien te gebruiken.