Pandemie blijft resultaten moederbedrijf Burger King drukken

Pandemie blijft resultaten moederbedrijf Burger King drukken

Restaurant Brands International (RBI), het moederbedrijf van onder meer fastfoodketen Burger King, voorziet ook dit jaar nog slechtere resultaten door de coronapandemie. Het bedrijf had ook in de eerste maanden last van de virusuitbraak. Bepaalde regio's, zoals Canada, Europa en Brazilië, hadden opnieuw lockdowns afgekondigd of waren gebonden aan beperkte openingstijden door een avondklok.

Wel was de impact van de pandemie minder dan dezelfde periode een jaar eerder en verkocht het bedrijf achter Burger King meer kip, donuts, koffie of Whoppers ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Omzet alle merken nam licht toe

Eind maart dit jaar waren bijna alle restaurants van RBI wereldwijd weer open. In Noord-Amerika en Azië waren wel meer restaurants geopend dan in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika. In de Verenigde Staten wordt de impact van de coronapandemie door de vaccinatiestrategieën kleiner. In Europa en de andere regio's loopt het nog niet zo'n vaart met vaccineren. Ook waren her en der weer nieuwe lockdowns, waardoor restaurants nog niet helemaal open konden of alleen via een drive-through, bezorg- of afhaalsysteem mensen konden bedienen.

De omzet voor alle merken, waaronder koffie- en donutketen Tim Hortons en de Amerikaanse kipfastfoodketen Popeyes, nam in januari, februari en maart van dit jaar licht toe ten opzichte van vorig jaar. Bij Tim Hortons gingen de zaken het minst goed, maar werd in Canada dankzij twee miljoen downloads van de app ruim een derde meer verkocht. Bij dit merk lanceerde RBI ook twee nieuwe producten, een nieuwe koffiesoort en een nieuw ontbijtbroodje.

RBI denkt wel dat de resultaten dit jaar nog zullen lijden onder de impact van de pandemie. Desondanks wil het bedrijf de komende tien jaar in het Verenigd Koninkrijk, India, Mexico en Saoedi-Arabië meer dan 1000 Popeyes-restaurants openen.