Biologisch als verkoopargument

Het liep nog niet storm, maar horecaondernemers krijgen langzaam meer interesse voor biologische producten. Zo bleek tijdens een lunch met eko-producten op 5 november in het Rijnhotel in Arnhem.

In totaal vijftien ondernemers en een handjevol pers waren op de eko-lunch afgekomen. ‘Dat is misschien weinig, maar het voldoet nagenoeg aan onze verwachtingen. We wilden het kleinschalig houden’, vertelt Esther Roelofs, consulent van Koninklijk Horeca Nederland (KHN). Samen met de Gelderse Milieufederatie organiseerde KHN voor het eerst een biologische lunch. Na afloop toont Roelofs zich tevreden. ‘Ik heb van veel aanwezigen begrepen dat ze wat kunnen met hetgeen hier verteld is’, aldus de KHN-consulente.De werkgeversorganisatie steunt het initiatief van de milieufederatie om het werken met ‘goede en eerlijke producten’ te bevorderen. ‘We hebben wel voorwaarden gesteld. We wilden het een beetje uit het alternatieve circuit halen en laten zien hoe je als ondernemer naar je klanten toe kunt communiceren dat je biologisch kookt. En hoe je kunt calculeren.’

Hokje
De eerste jaren hebben we niet laten weten aan gasten dat we biologisch werken. We wilden niet meteen in een hokje gedrukt worden’, aldus spreker Henk Arts van restaurant Jan Steen in Wageningen. Sinds een jaar communiceert de restaurateur wél naar zijn gasten dat hij met eko-ingrediënten werkt. ‘We merken dat er meer belangstelling voor is, mede doordat Albert Heijn biologische producten verkoopt. Biologisch is voor ons een verkoopargument.’Aan de hand van een calculatie liet Arts zien dat de inkoop van eko-producten wel een paar procent duurder is. Maar hij voegde eraan toe dat klanten bereid zijn ervoor te betalen. Peter Paardekooper, general manager van het Golden Tulip-hotel in Arnhem merkte op dat niet alleen de inkoop van producten met een Eko-keurmerk wat duurder is. Ook de arbeidskosten lopen op omdat het bij biologisch vaak om onvoorbewerkte producten gaat. Bij de Golden Tulip-keten gebruiken ze op kleine schaal ook eko. Zo is er bij het ontbijtbuffet een Eko-corner ingericht met bijvoorbeeld biologisch brood. Naast de bijeenkomst in Arnhem is er op 19 november ook een biologische informatielunch in hotel Val-Monte in Berg en Dal geweest.