Schoolcampagne Mars gaat niet door

De geplande campagne van Mars op scholen gaat niet door. De snoepfabrikant wilde de tien scholen, die de meeste wikkels van Marsproducten wisten te verzamelen, een concert van maximaal drie kwartier van Idols-finalist Jim aanbieden. Het stopzetten van de campagne is een gevolg van protesten van het Voedingscentrum.

Het Voedingscentrum vindt de actie haaks staan op het streven om massaal overgewicht te voorkomen. Ineke Volkers vertelt op de internetsite van het Voedingscentrum: ‘Wij proberen juist scholen er toe te bewegen een verantwoord assortiment in hun kantines en automaten aan te bieden. Deze actie staat daar haaks op. In een Mars zitten 270 kilocalorieën, net zoveel als in een gemiddeld ontbijt. Een op de zeven kinderen is te dik en dikke kinderen worden steeds dikker. Met alle gezondheidsrisico’s van dien.”

Exploitanten van schoolkantines en fabrikanten zouden veel meer kunnen doen om gezonde producten aan te bieden en te promoten, meent het Voedingscentrum. Gezonde producten hebben weinig verzadigd vet en veel vezels. Voorbeelden hiervan zijn bruine broodjes, vruchtensappen, fruit(shakes) en tussendoortjes met weinig verzadigd vet.

Tien scholen maken nog wel steeds kans op het concert van Jim. Mars heeft de actie omgetoverd en vraagt scholen nu om hun conciërge op een zo goed mogelijke manier aan te prijzen bij de snoepfabrikant, zo meldde SBS 6 gisteravond.