Horeca op golfbanen ziet omzetstijging

Horeca op golfbanen ziet omzetstijging

De horeca op de Nederlandse golfbanen levert een steeds grotere omzet. De gemiddelde omzet om een 18-holes golfbaan steeg vorig jaar met zeven procent. ...

Het clubhuis is vaak zeven dagen per week geopend. De openingstijden zijn onrendabel, maar voor de omzet is de horeca daar volledig afhankelijk van het baanbezoek. In vergelijking met andere horecagelegenheden liggen de kosten dus een stuk hoger. Dit blijkt uit cijfers van Horwath HTL in samenwerking met brancheorganisatie NVG en NGF.

De omzet van vorig jaar op een 18-holes baan was 775.000 euro, ten opzichte van 2005 is dit een stijging van 41 procent. Ten opzichte van 2008 is dit zeven procent.

Horeca professionaliseert

De stijging in de omzetcijfers bij horeca heeft te maken met de toenemende professionalisering in de horeca, zegt Marco van Bruggen van Horwath HTL. ‘De horeca wordt beter en ook beter gebruikt. Er is betere service en optimalisering van de capaciteit. In sommige gevallen is de horeca bijvoorbeeld beter in staat om gasten van buiten aan te trekken.’

Bundelen van krachten

Die mensen van buiten worden onder andere getrokken door businessclubs op de golfbaan. ‘Wanneer er zo’n club aan de baan gekoppeld is, komen die mensen ook naar de horeca op de baan. We verwachten dat deze trend zich in de komende jaren door blijft zetten en dat de omzet dus ook blijft stijgen.’

Afdelingswinst

De omzet van een 9-holes baan was vorig jaar 300.000 euro. Dat is een stijging van 29 procent ten opzichte van 2005. De afdelingswinst op een 9-holes baan is echter maar acht procent, en op een 18-holes baan 23 procent.

Ondanks de economische crisis doen golfbanen het beter dan de vorige jaren. De bezettingsgraad van de banen neemt toe en het wordt weer iets drukker, meldt Horwarh HTL.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.