Horeca Schiphol zwijgt over misgelopen omzet

Horeca Schiphol zwijgt over misgelopen omzet

De horeca op Schiphol is sinds maandagavond druk bezig alle outlets te bevoorraden zodat de gebruikelijke passagiersstromen weer bediend kunnen worden. Door het ontbreken van vliegverkeer liepen de zestig horecagelegenheden op de luchthaven veel omzet mis.

Over de hoogte van de schade die de horeca heeft geleden, wil eigenaar HMSHost niets zeggen. Woordvoerder Meddy de Graaff laat alleen weten dat het ‘een stuk minder druk was’.

Veel personeel is naar huis gestuurd omdat het aantal reizigers dat op de luchthaven aanwezig was, niet in de buurt kwam van de gebruikelijke aantallen. Normaliter vertrekken er per dag zo'n elfhonderd vluchten.

Wel laat woordvoerder Meddy de Graaff weten dat HMSHost diverse outlets – bijvoorbeeld op de pieren – heeft gesloten en dat andere locaties het juist wel weer druk hadden dan omdat ze de broodjes voor de gestrande passagiers aan airsite – achter de douane – hebben verzorgd.

Onzekerheid

‘Maar het was ook voor ons een zeer uitzonderlijke situatie met veel onzekerheid. Van uur tot uur moesten we ons plan trekken. De horeca op de pieren zelf hebben we gesloten, omdat daar natuurlijk geen reizigers waren. We zijn goed geïnformeerd door Schiphol en hebben om de paar uur de situatie bekeken en waar nodig onze diensten aangepast.’

Horeca piek

Donderdagavond en –nacht net na het sluiten van het luchtruim, beleefde de horeca op Schiphol een enorme piek. Veel outlets zijn derhalve de gehele nacht open gebleven om gestrande reizigers te bedienen. Naarmate de sluiting langer duurde, raakte de luchthaven meer uitgestorven.

Achter de douane verbleven zo’n 1500 tot 1300 mensen die door Schiphol en de KLM zijn voorzien van maaltijden en koffie, veelal afkomstig van HMSHost.