Ruim 80 procent gasten horeca vindt delen contactgegevens prima

Ruim 80 procent gasten horeca vindt delen contactgegevens prima

Persoonlijke gegevens achterlaten bij een horecagelegenheid om contactonderzoek makkelijk te maken bij een corona-uitbraak, 82 procent van de horecagasten vindt het prima. Dat blijkt uit een onderzoek van Wat vindt Nederland onder meer dan 5250 Nederlanders.

Met ingang van deze week moeten horecagasten bij aankomst in een café of restaurant hun contactgegevens achterlaten. Ook wordt reserveren weer verplicht voor een bezoek aan restaurant of terras. Die maatregelen werden vorige week door premier Mark Rutte aangekondigd tijdens een persconferentie.

Registratieplicht moet niet ophouden bij horeca

In verband met privacywetgeving is een horecagast echter niet verplicht om de gegevens ook daadwerkelijk achter te laten. 64 procent van de ondervraagde Nederlanders zou wel achter een verplichting staan. Bovendien vindt 67 procent van de panelleden dat de registratieplicht niet moet ophouden bij de horeca. Volgens hen zou deze maatregel ook moeten gelden voor dierentuinen, pretparken en musea.

Wat vindt Nederland

Wat vindt Nederland is het opiniepanel van Hart van Nederland. Het panel bestaat op dit moment uit 35.000 leden. Per onderzoek wordt een deel van het panel uitgenodigd. Dat gebeurt op basis van de kenmerken van de deelnemers, zoals politieke voorkeur, geslacht, woonplaats, leeftijd. Alle onderzoeken vinden plaats onder begeleiding van opiniepeiler Maurice de Hond.

Per wanneer is de horeca verplicht bezoekers te vragen zich te registeren?

Per 10 augustus is het in de horeca verplicht bezoekers te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting.

  • Gasten registreren zich op vrijwillige basis
  • Gegevens mogen uitsluitend worden gebruikt voor bron- en contactonderzoek

Welke gegevens registreert de horeca?

Ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD registreert de horeca contactgegevens waaronder naam en telefoonnummer.