Consumentenvertrouwen stort in

Consumentenvertrouwen stort in

Het vertrouwen van de consument, een belangrijke indicator voor het vooruitzicht voor de horeca, is deze maand ingestort. De index voor het consumentenvertrouwen daalde van min 19 in juni naar min 31 in juli. Het is de op een na grootste daling ooit.

Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekendgemaakt.

Het is de op een na grootste daling ooit waargenomen. Alleen in september 2007 nam het vertrouwen sterker af. In het afgelopen jaar heeft het pessimisme heel snel de overhand gekregen.

Nooit eerder verloor de consument in een jaar tijd zoveel vertrouwen. Berichten over dalende aandelenkoersen, een neergaande economie en de aanhoudende kredietcrisis lijken de consument de put in te hebben geholpen.

Het vertrouwen in de economie kreeg in juli een zware klap. De indicator van dit deel van het consumentenvertrouwen zakte van min 38 in juni naar min 56 in juli. Zowel het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden verslechterde aanzienlijk.

Vooral over de toekomstige economische situatie waren consumenten somberder. In juni waren er nog 39 procent meer pessimisten dan optimisten, in juli domineerden de doemdenkers met 59 procent. Een dergelijk somber toekomstbeeld had de consument niet eerder, aldus het CBS.

Ook de koopbereidheid, de tweede pijler van het consumentenvertrouwen, verslechterde. Hier zakte de indicator met acht punten. Een dergelijke daling is slechts een keer eerder voorgekomen. Consumenten achten vooral de tijd veel minder gunstig voor het doen van grote aankopen. Ook over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten veel somberder geworden.