'Meer inspelen op herhaalbezoek in Amsterdam

'Meer inspelen op herhaalbezoek in Amsterdam

Amsterdam staat bij buitenlandse toeristen aan de top bij herhaalbezoeken. Daarbij worden vier momenten in het bestaan van een mens onderscheiden, somt directeur Stefan Diender van het Amsterdamse Toerisme & Congresbureau.

'De eerste keer komen ze als "backpacker"; in de Lonely Planet is Amsterdam een must. Als ze eenmaal werken komen ze voor een congres. Nog weer wat later laten ze de stad zien aan hun gezin en als ze met pensioen zijn komen ze op een cruise. Op die mogelijkheden moeten we inspelen', aldus Diender in Het Financieele Dagblad.

Diender vindt dat Amsterdam vaart moet maken met uitbreiden van de hotelcapaciteit. Omdat de bezettingsgraad in onze hoofdstad tot boven de 81 procent is gestegen, moeten hotels steeds vaker nee verkopen en stijgen de prijzen. 'De tenderprijzen voor congressen van steden als Barcelona en Berlijn liggen veel lager dan in Amsterdam. We prijzen ons uit de markt'.

En dus moeten er snel nieuwe hotels bijkomen. Amsterdam heeft daarvoor een hotelloods in dienst genomen. Hotelloods René van Schie laat weten dat alle kansrijke locaties voor nieuwe hotels op internet worden gezet. Momenteel zijn dat er 105. Van Schie dat er nog ongeveer vijftig extra locaties moeten worden aangewezen.

Vorig jaar maakte Amsterdam bekend er in 2015 negenduizend nieuwe hotelkamers moeten zijn. Duizend daarvan komen in het historische centrum. Amsterdam heeft met een gemiddelde bezettingsgraad van 81 procent na Londen het hoogte percentage van Europa.