Het NBTC verwacht dit jaar 4 procent minder bezoekers uit het buitenland dan in 2008. Toen kwamen er 10,2 toeristen naar ons land. Dat is 7 procent minder dan in 2007.
Factoren die een positieve uitwerking hebben op het inkomend toerisme zijn de daling van vliegtickets als gevolg van dalende brandstofprijzen. Daarnaast valt Pasen dit jaar gunstig in relatie met de start van het toeristisch seizoen. Verder moet aanscherping en intensivering van marketinginspanningen de terugval van afgelopen jaar breken.
‘Samen met de sector zijn we de Value for Money-campagne gestart om de internationale reiziger te laten zien dat een bezoek aan Nederland veel waar voor je geld biedt. Met scherpe aanbiedingen proberen we de reiziger naar ons land te halen’, aldus Jos Vranken, algemeen directeur van NBTC.
Vranken vervolgt: ‘Daarnaast initieert het NBTC in samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken om de twee jaar een grootschalig evenement. In 2009 en 2010 is dat Holland Art Cities waarbij vier steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) en tien musea een aaneenschakeling van hoogwaardige exposities laten zien. Op deze manier wordt Nederland als toeristische en zakelijke bestemming extra gepromoot’.