Omzet Accor daalt 9 procent

Omzet Accor daalt 9 procent

De Franse hotelgroep Accor heeft de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar met 9 procent zien dalen in vergelijking met dezelfde periode in 2008. De aanhoudende economische crisis drukt zwaar op Accor's hotelmerken uit de hogere segmenten. De grootste omzetdaling, 14 procent, was dan ook te vinden onder de tophotels en de hotels uit de middenklasse.

De omzet daalde in totaal van 1,97 miljard euro vorig jaar tot 1,79 miljard euro in 2009. Chief financial officer Jacques Stern van Accor ijdens een persconferentie dat Accor niet verwacht dat de markt op korte termijn zal stabiliseren in het merendeel van de landen waar het hotelbedrijf actief is.

Lunchvouchers

Voor het eerst heeft ook de prepaid diensten divisie, traditioneel een van de sterkst groeiende bedrijfsonderdelen, last van het economische klimaat. Hier nam de omzet met 0,5 procent af. Dit lijkt op het eerste zicht niet veel, maar in voorgaande jaren liet deze divisie nog dubbelcijferige groeipercentages zien.

Dit bedrijfsonderdeel verkoopt onder meer lunchvouchers en cadeaubonnen aan zakelijke klantengroepen. Zo werd deelneming in de winst voor het personeel van Accor bewerkstelligd en het vooraf ontvangen geld werd gebruikt voor kortlopende investeringen.

Accor divisie

De omzetgroei over het eerste halfjaar bij de divisie prepaid diensten kwam uit op 5,7 procent. Dat is onder de verwachtingen die Accor voor deze divisie eerder had afgekondigd voor de komende vijf jaar. Tussen 2006 en 2010 moet dit bedrijfsonderdeel tussen de 8 en 16 procent omzetgroei laten zien.

De totale omzet van Accor over de eerste jaarhelft kwamen uit op 3,41 miljard euro, 8,1 procent minder dan het eerste halfjaar in 2008. Toen was de omzet nog 3,76 miljard euro. Analisten gingen uit van een omzetcijfer van 3,43 miljard euro.