Politie past werkwijze bij controle hotelregisters aan

Politie past werkwijze bij controle hotelregisters aan

De politie heeft na onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens haar landelijke werkwijze bij de controle van hotelregisters aangepast. Ze vraagt nu niet meer automatisch op wie er allemaal in hotels verblijven.

Alleen in het belang van een onderzoek kunnen nu nog gegevens worden opgevraagd. De Autoriteit Persoonsgegevens meldt dat.

In maart bleek dat vijf Twentse hotels de volledige gastenlijst naar de politie stuurde. Dit kwam aan het licht bij een strafzaak in de rechtbank van Almelo. Waarom het gastenregister standaard werd doorgestuurd is niet duidelijk. De politie meldde alleen in deze gastenlijsten te kijken als er een gericht onderzoek liep.

De Autoriteit Persoonsgegevens onderzocht de werkwijze van de politie-eenheid Oost. 'Het verwerken van niet-noodzakelijke gegevens is in strijd met de wet en levert bovendien het risico op van verlies, identiteitsfraude of hergebruik voor een ander doel dan het oorspronkelijke doel', aldus de organisatie. De politie heeft de Autoriteit Persoonsgegevens laten weten alleen nog die gegevens op te vragen die zij echt nodig heeft. Mocht ze toch ten onrechte een nachtverblijfregister ontvangen, dan zal dat register direct worden vernietigd en zal de politie de hoteleigenaar nogmaals informeren dat dit niet mag.