artikel

Verhoog medewerkerstevredenheid door slim plannen

Restaurant 832

In de horeca is gastvrijheid belangrijk. Daar leveren medewerkers in jouw horecagelegenheid een belangrijke bijdrage aan. Tevreden medewerkers die weten wat er van hen verwacht wordt, stralen dat ook weer uit richting de gasten. Een goede planning helpt hierbij. Hoe pak je dat aan? Software en een goede app kunnen helpen.

Verhoog medewerkerstevredenheid door slim plannen

Het verloop van medewerkers is hoog in horeca en catering. Jongeren gaan en komen. Daarbij zijn inwerktrajecten aan de orde van de dag. De vraag naar personeel is ook nog eens groter dan het aanbod. Met name in de bediening is het lastig om aan personeel te komen. De verwachting is dat dit ook de komende jaren verder zal oplopen.

Daarom is het als management extra belangrijk om de dagelijkse processen in goede banen te leiden. Hierbij kan goede workforce management software een bijdrage aanleveren. Dergelijke software is meer dan een planningstool en geeft inzicht in loonkosten en productiviteit.

Door het slim plannen van medewerkers met software kun je een goede kwalitatieve mix van medewerkers inzetten. Hiermee beheers je niet alleen de kosten, maar heb je ook medewerkers ingepland staan die weet wat er van hen verwacht wordt en oog hebben voor de gasten. Dit vergroot niet alleen de medewerkerstevredenheid, maar ook klanttevredenheid. Daarnaast wordt ook automatisch rekening gehouden met de CAO, wet- en regelgeving waar jij rekening mee dient te houden bij het plannen.

Optimale communicatie met medewerkers

Aantrekken van personeel is belangrijk, maar het vasthouden van goed personeel evenzeer. Door medewerkers goed in te plannen en taken anders te verdelen, kun je niet alleen kosten verlagen maar ook medewerkers meer tevreden houden. Hierbij is optimale communicatie met medewerkers extra belangrijk geworden.

Door inzicht te geven in het rooster, weten medewerkers beter wat er van hen verwacht wordt. Door gebruik te maken van speciale apps, kun je eenvoudig het rooster communiceren. Een voorbeeld van zo’n app is de R&R job app, die inmiddels door meer dan 62.000 medewerkers wordt gebruikt.

Via apps kun je eenvoudig het rooster communiceren

Met deze app hebben medewerkers zelf direct inzage in hun persoonlijke rooster. Ook kunnen ze eenvoudig verlof aanvragen en hun actuele verlofsaldo inzien. Mochten medewerkers voor één van hun diensten niet beschikbaar zijn in het rooster, dan kunnen zij een verzoek indienen voor dienstenruil.

Collega’s kunnen eenvoudig reageren via de app. De leidinggevende maakt uiteindelijk de keuze wie de dienst overneemt. Daarnaast kunnen schoolgaande medewerkers hun schoolrooster doorgeven via de app.

Medewerkers worden door een dergelijke app betrokken bij het planningsproces en kunnen eigen input aanleveren. Hiermee verhoog je de betrokkenheid, motivatie en productiviteit van deze medewerkers. Dit alles draagt natuurlijk bij aan de uitstraling van jouw organisatie richting de gasten.

Vasthouden van personeel

Door de economische ontwikkelingen profiteert niet alleen de horeca in de omzetten, maar wordt het ook lastiger om goed personeel te vinden en vast te houden. Door het inzetten van WFM software als R&R waarbij medewerkers slim worden ingepland, wordt een deel van de druk verlaagd. Echter is het ook belangrijk om goed te communiceren met medewerkers.

Hiermee verbeter je niet alleen de medewerkerstevredenheid, maar ook de gastvrijheid. Kortom WFM software is niet alleen een planningstool, maar draagt bij aan het gehele bedrijfsproces en eindresultaat doordat het jouw inzicht geeft en helpt.

Dit artikel is gesponsord door ‘R&R’

Reageer op dit artikel