Groei voor biologisch in horeca

Groei voor biologisch in horeca

Consumenten hebben in 2010 voor het tiende jaar op rij weer meer biologische voeding gekocht. De omzetgroei in de horeca en cateringsector bedroeg 21,5 procent. In totaal is door consumenten voor 752,1 miljoen euro aan biologische voeding gekocht, 87 miljoen meer dan in 2009.

In de totale markt van biologische voeding heeft het out of home kanaal, waaronder de horeca, catering en de zorg vallen, een marktaandeel van 12,3 procent. Goed voor een omzet van ongeveer 92,5 miljoen euro.

Zuivel en vlees

De belangrijkste biologische producten die consumenten kopen zijn aardappelen, groente en fruit (21,9 procent), zuivel (17,1 procent) en vlees en vleeswaren (14,9 procent).

Belangrijkste verkoopkanaal blijft de supermarkt. Van alle verkochte biologische producten vond 45,3 procent zijn weg naar de consument via de supermarkten. De gemiddelde omzetgroei bedroeg er 18,8 procetn.

Deze cijfers zijn afkomstig uit de bio-monitor opgesteld door het Landbouw Economisch Instituut.