Het meldpunt werd ingesteld toen uit onderzoek van CNV bleek dat 8 procent van de werkenden geen vakantiegeld ontving. Werknemers van tientallen bedrijven richtten zich tot de bond. De teller van het aantal meldingen loopt nog dagelijks op.
Naast het niet ontvangen van vakantiegeld zijn er volgens CNV ook veel meldingen van mensen die pas later dit jaar hun vakantiegeld ontvangen. De bond vraagt deze groep mensen om alert te zijn. 'Uitstel betekent soms afstel', aldus CNV-voorzitter Piet Fortuin.
CNV benadrukt dat vakantiegeld een wettelijk recht is dat werkgevers niet 'zomaar' eenzijdig kunnen inhouden. De bond zegt verder met verschillende organisaties in gesprek te zijn om tot een oplossing te komen. Het meldpunt blijft open tot zeker eind juni. Dan wordt de balans opgemaakt.
Vakantiegeld uitstellen
Een horecawerkgever mag het vakantiegeld niet zo maar uitstellen. Wel is toegestaan dat je – schriftelijk – met je werknemers een ander moment van uitbetaling afspreken. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je (tijdelijk) betalingsproblemen hebt vanwege de coronacrisis. Een lager bedrag uitbetalen is niet toegestaan. Optie is om een betalingsregeling met het personeel op te stellen waarin je voorstelt het bedrag in termijnen te betalen.
De medewerkers moeten het wel eens zijn met het uitstellen van het vakantiegeld. Je mag een werknemer niet onder druk zetten om akkoord te gaan met je voorstel om later te betalen. Leg de gemaakte afspraken schriftelijk vast met een handtekening van beide partijen.