Koffiedrinken is sterk verankerd in onze cultuur. Wij drinken volgens het RIVM gemiddeld iedere dag ruim een halve liter koffie. Koffie is van en voor iedereen. En iedereen heeft er een mening over. Slechte koffie kan echt niet meer en goede koffie als afsluiter kan een gemiddeld diner nog redden.
In het kielzog van koffie komt natuurlijk thee. Naast zwarte thee, kruidenthee, vruchtenthee, ijsthee, biologische, duurzame of functionele thee is er zelfs communitea. Thee kent eindeloos veel smaken, variaties en opties om het uit te serveren. We kregen veel reacties van lezers op een oproep om theepresentaties te delen.
Koffiekenner en ondernemer Jeroen Veldkamp schetst voor Misset Horeca een beeld van koffie in de horeca en geeft waardevolle ondernemerstips. Zoals gezegd, met koffie is geld te verdienen. Maar meer nog dan koffie is melk de margemaker. Waar we voorheen een beetje lacherig deden over Starbucks-variaties als de Almond Latte Macchiato, Coconut Latte Macchiato of Oat Latte Macchiato, wordt er inmiddels in Nederland ook gevraagd om koffie met havermelk, cappuccino met sojamelk of latte met kokosmelk. De aandacht voor koffiemelk groeit. Misset Horeca zette de tien meest gebruikte melkvarianten op een rij.

Om echt geld te verdienen met koffie, moet je aan actieve verkoop doen. Met alleen koffie kom je er niet. Koffie met appeltaart, brownies, cheesecake, muffins. Maar het mogen natuurlijk ook gewoon koekjes zijn. We vonden het niet erg om 45 koekjes te proeven.
Met koffie wordt eindeloos gevarieerd. Een trend is koffie in combinatie met sterke drank, oftewel de coftail. Zelfs bier wordt met koffie vermengd. Zo is het een trend om hoppige, aromatische bieren, waarin tropische en frisse smaken voorop staan, te voorzien van een scheutje koffie.
Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.