Koffie speelt ook een hoofdrol bij horecaconcept Anne & Max. Oprichter Wobbe van Zoelen droomde op zijn vijftiende al van zijn formule. In 2005 opent hij de eerste Anne & Max in Haarlem. Inmiddels heeft hij een keten van veertien dagzaken.
Het product koffie is interessant. Misset Horeca dook in de oorsprong van koffie. En die ligt in Ethiopië. Misset Horeca reisde af naar West-Ethiopië en mocht een kijkje nemen in het wilde koffiebos en bij Mankir Inde Bunne, de moeder- en bekendste koffieboom ter wereld.
De smaak van koffie wordt in de basis bepaald door de groeiomstandigheden en koffievariëteit, maar de echte smaakontwikkeling vindt plaats tijdens de verwerking kort na de pluk van de rijpe koffiebessen. De methode waarop de bonen verwerkt worden, is essentieel voor de smaak en kwaliteit van de koffie.
En er is meer te halen uit de koffieplant dan koffie. Van de schil van de koffiebes, cascara, kun je jam, limonade of een verfrissende infusie maken, de bloemen vormen een basis voor kombucha en ook de bladeren zijn ‘drinkbaar’.
In het kielzog van koffie komt altijd thee. Ijsthee dit keer. Met ijsthee kun je de verwachtingen van een gast overtreffen. IJsthee is bovendien een echte margemaker. Theesommelier Kiona Malinka geeft tips.
Met koffie en thee is niet alleen geld te verdienen; het zijn ook prachtige producten met een oorsprong waarover wel wat meer verteld mag worden. 
Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.