Foodtruckbranche zwaar getroffen maar ziet ook kansen

Foodtruckbranche zwaar getroffen maar ziet ook kansen

De economische gevolgen van de coronacrisis treft uiteraard ook de foodtruckbranche. De meesten zijn zelfstandig ondernemer en hebben geen andere bronnen van inkomsten. De effecten zijn nu al fors.

FoodtruckBooking heeft een eerste inventarisatie gedaan onder foodtruckeigenaren in de landen waar FoodtruckBooking actief is om een beeld te krijgen hoe zij naar de huidige situatie kijken en wat de mogelijke consequenties kunnen zijn.

International Foodtruck Monitor

FoodtruckbrancheUit de inventarisatie blijkt dat 97% van alle foodtrucks hun omzetten hard zien teruglopen of zelfs geheel zien opdrogen. Toch is bijna een kwart van deze ondernemers creatief en ziet toch mogelijkheden om omzet te genereren. 22% van de foodtrucks heeft andere mogelijkheden gevonden om inkomsten te genereren met hun Foodtruck.

Waar halen foodtrucks nu hun omzet uit?

• catering voor bedrijven waar nog wel gewerkt wordt maar het bedrijfsrestaurant gesloten is;
• straatverkoop (zonodig zonder vergunning);
• mobiele keuken voor goede doelen;
• catering voor beroepen die gewoon doorgaan;
• bezorging;
• markten;
• vaste standplaatsen zoeken voor afhalen.

Er zijn ook foodtrucks die deze rustige tijd gebruiken om met gezonde nieuwe energie van start te kunnen gaan met een nog betere foodtruck. Zij nemen:

• de tijd om nieuwe recepten uit te proberen;
• te kijken naar de marges op gerechten;
• kritisch te kijken naar kostenniveau en dit te minimaliseren;
• de tijd om de website en sociale media te updaten en bij te houden

In de Europese landen is blijkbaar de vraag naar vergunningen en toestemming voor vaste standplaatsen groter en ook moeilijker dan in de VS. Het zou daardoor voor foodtrucks, zeker in deze tijd, overlevingskansen bieden als zij als afhaal- of bezorgpunt kunnen opereren. Ook online bestellen en afhalen werd meerdere malen genoemd. Zo sloeg restauranteigenaar Hans Veerman de handen ineen met andere horeca-ondernemers uit zijn regio. De chefkok van Cotazur rijdt nu samen met Koppert Cress in een foodtruck van Chez Jan langs verschillende ziekenhuizen om het zorgpersoneel een gratis maaltijd aan te bieden.

Maatregelen

De foodtruckeigenaren die reageerden op de enquête noemen het afzeggen van publieke evenementen en catering opdrachten als belangrijkste oorzaak genoemd voor het bijna totaal wegvallen van de omzet. In Europa gemiddeld 85% en in de VS 40%. ‘Minder Gasten’ wordt in Europa slechts door 5 – 10% van de ondervraagden aangegeven terwijl dat in de VS door 51% wordt genoemd. Dit onderscheid valt te verklaren doordat in de VS de foodtrucks hun omzet in mindere mate genereren op publieke evenementen en zij meer omzet genereren op vaste verkooplocaties.

Afzeggingen

Op de vraag voor hoe lang door de eigenaren activiteiten zelf zijn afgezegd zijn in Nederland door 21% de activiteiten zelf voor 2-3 weken afgezegd. In België door 13%, Duitsland 20%, Spanje 16% en de VS 28%, . Anderen – het merendeel - denkt dat het zeker langer dan 4 weken gaat duren en heeft voorlopig alles gecanceld: gemiddeld over de landen heeft 24% voorlopig alles gecanceld. Waarbij Spanje een uitschieter is. Daar heeft 56% zelf alle activiteiten voor langer dan 4 weken afgezegd. In de VS geeft nog steeds 24% aan ‘business as usual’ te ervaren.

Verzekering

Slechts weinig foodtruckeigenaren blijken voor inkomstenderving verzekerd te zijn tegen dit soort enorme verliezen. In Spanje is helemaal niemand verzekerd: 100%. In Nederland is 93% niet verzekerd, in Duitsland 90% niet en in België is 77% niet verzekerd. In de VS is 30% wél verzekerd maar worden pandemieën en natuurrampen door de verzekering uitgesloten. Over de landen gemeten blijkt tussen de 5 en 18% van de ondervraagden niet te weten of zij verzekerd zijn.

Maatregelen

De vraag ‘Welke maatregelen heb je getroffen?’, gaf ook een verschillend beeld tussen de landen te zien. In Spanje en België kozen de meeste eigenaren ervoor hun foodtruck voorlopig te sluiten, resp. 96% en 87%. In Nederland is dat 53% en Duitsland 55%. In de VS sloot 40% hun foodtruck. Dat laatste heeft te maken met de uiteenlopende situaties in de verschillende staten. Degenen wiens foodtruck wel in bedrijf blijft, zien we dat zij wel extra maatregelen treffen, zoals het informeren van de medewerkers over de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen, het gebruik van desinfecterende gel en klanten erop wijzen om de nodige afstand tot elkaar te houden.

Verenigde Staten

De foodtruckeigenaren in de VS is gevraagd of zij bereid zouden zijn de zogenaamde kritische beroepen te bedienen: ziekenhuispersoneel, brandweer en ambulancepersoneel. Ruim 40% zei daarop Ja, 26% zei Ja als er maatregelen getroffen zouden worden om persoonlijk contact te vermijden. In totaal is die bereidheid er dus bij 66%.

Bijna 70% van de ondervraagden in de VS vindt zelfs dat foodtruckeigenaren tijdens een pandemie een rol, zo niet een verplichting hebben om de zogenaamde kritische beroepen te ondersteunen.