ABN AMRO voorziet groei van 70 procent voor horeca in 2021

ABN AMRO voorziet groei van 70 procent voor horeca in 2021

Na de sterke krimp in leisure (waaronder ook horeca valt) van -50 procent, volgt in 2021 een enorme groei van +70 procent. Dat voorspelt ABN AMRO. Voor 2022 verwacht de bank nog eens een toename van 15 procent, waarmee eind 2022 de horeca weer in de buurt van het niveau van 2019 zit.

De coronacrisis heeft in de leisuresector (-50 procent) en retail (-8 procent) diepe sporen getrokken en ook volgend jaar zullen verschillende branches nog niet volledig zijn hersteld, concludeert ABN AMRO vandaag in haar Sectorprognoses 2021 en 2022.
Tot sprake is van groepsimmuniteit is de kans groot dat bioscopen, eetcafés, musea, attractieparken en de reisbranche de capaciteit niet volledig kunnen benutten.

Desondanks laten de inkomsten herstel zien, onder meer door veerkracht in de horeca. Zo schakelden restaurants snel over op maaltijdbezorging, met een explosieve stijging van de bezorgomzet in april (+97 procent) en november (+76 procent) tot gevolg. Ook de retail is hard geraakt, al zijn de gevolgen niet overal even groot.

ABN AMRO verwacht dat beide sectoren zich uiteindelijk herpakken. Vooral voor leisure ligt zowel in 2021 (+70 procent) als 2022 (+15 procent) een fors herstel in het vooruitzicht, maar blijft desondanks nog onder het pre-coronaniveau. Dat geldt in mindere mate ook voor de retail met 5 procent groei in 2021 en 2 procent in 2022.

Terugveren

In de prognoses veronderstelt ABN AMRO dat de beperkingen nog anderhalf jaar voortduren voordat de economie volledig is heropend. Daarom is het nog altijd noodzakelijk om eens goed naar het bedrijfsmodel te kijken en te bepalen of dit nog houdbaar is. Dat kan het verschil maken tussen de bedrijven die deze crisis overleven en weer kunnen terugveren naar of boven het niveau van voor de crisis en de bedrijven die het niet gaan redden.

Uiteraard zijn er altijd bedrijven die ‘domme pech’ hebben en terecht zijn gekomen in een gedwongen sluiting zonder direct de middelen en mensen te hebben om daar handig op in te spelen.

ABN AMRO maakt onderscheid in grofweg drie soorten bedrijven: bedrijven die niet meer terugveren, bedrijven die deels terugveren en bedrijven die volledig terugveren. Tot welke categorie een bedrijf hoort, is onder meer afhankelijk van de kostenstructuur.

Wie hoge vaste lasten heeft en bijvoorbeeld een duur kantoorpand met bijbehorende lasten, afnemingsverplichtingen is aangegaan of onlangs aangeschafte apparatuur moet financieren, redt het niet met alleen de inkomenssteun voor het personeel die de overheid biedt. Wie lage vaste lasten heeft, maakt meer kans en kan het langer uitzitten. De vraag daarbij is of het verdienmodel nog robuust genoeg is om ook na de crisis te kunnen bestaan of dat eerder moet worden ingegrepen.

Leisure

De sector leisure zal volgend jaar nog niet helemaal zijn hersteld van de forse krimp in 2020. Met een verwachte stijging van 70 procent in 2021 herstelt de sector ook komend jaar nog niet van de crisis; de sector zit daarmee nog zeker 15 procent onder het niveau van 2019.
Dat komt doordat volgend jaar waarschijnlijk nog steeds beperkende overheidsmaatregelen zullen gelden, die vooral bioscopen, groepsaccommodaties, (eet)cafés, musea, attractieparken en de reisbranche in hun activiteiten beperken. De mate waarin de distributie van een vaccin en de invoering van sneltesten op gang komt, is doorslaggevend voor het tempo van het herstel. Dit zijn de belangrijkste troeven om het aantal besmettingen en daarmee ook de beperkingen terug te brengen.

Thuisbezorging

Ondanks die aanhoudende beperkingen, laten de inkomsten van de leisure toch volgend jaar herstel zien. De ondernemers uit de sector hebben namelijk intrinsieke veerkracht, die bijvoorbeeld in de horeca goed te zien is.

In dit geval gaat het dan onder meer om het introduceren of verbeteren van mogelijkheden om thuis te bestellen. Dit jaar heeft maaltijdbezorging een grote vlucht genomen, vooral in de eerste lockdown.

Uit transactiedata van ABN AMRO blijkt de bezorgomzet in april met 97 procent te zijn toegenomen ten opzichte van 2019 van en met 76 procent in november. Dat stuwt niet alleen de inkomsten, maar zorgt er tevens voor dat het contact met de gasten en het personeel behouden blijft, en daar kan de horeca later de vruchten van plukken. Zo zullen de maaltijd- en borrelboxen uit de horeca vermoedelijk ook na de coronacrisis in trek blijven bij gasten.

Weerbaarheid

Hoe de sector leisure uiteindelijk door de crisis komt, hangt voor een belangrijk deel af van de mogelijkheden die nu worden gegrepen om veerkrachtige initiatieven te ontplooien. Zo verlaagden restaurants en hotels de personeelskosten door tijdelijke contracten niet te verlengen en wisten ze tijdelijk lagere huren af te spreken met pandeigenaren. Dit versterkt de weerbaarheid van bedrijven en stelt hen in staat met creatieve oplossingen te komen om omzet te blijven maken.

Ondanks deze creatieve initiatieven zullen veel bedrijven uiteindelijk alsnog moeten worden stopgezet, tijdelijk dan wel permanent. Pas zodra er een vaccin is en de beperkingen worden opgeheven, zal de vraag naar vrijetijdsbestedingen naar verwachting enorm stijgen. Immers, veel Nederlanders staan te trappelen om weer buitenshuis sociale activiteiten te ondernemen.

Download hieronder de volledige sectorprognose van ABN AMRO

ABN-AMRO-Sectorprognoses-2021-2022.pdf

Download