De fastservicebranche heeft sinds het begin van mijn werkzame leven mijn interesse gehad, en dat is nooit weggegaan. Geweldig dat ik voor Snackkoerier elke maand mijn bevindingen op papier mag zetten. Waar heb je het over rond de feestdagen? Persoonlijk ben ik niet van de goede voornemens. Ik rook slechts één sigaar per jaar en drinken doe ik alleen op een feestje. Maar als nieuwe columnist van Snackkoerier, wil ik mezelf wel iets voornemen.
Tegenstellingen
In deze mooie branche gebeurt ontzettend veel. Aan de ene kant verschijnen elk jaar weer ettelijke nieuwe snacks op de markt, aan de andere kant komt de grootste opbrengst nog steeds van kroketten en frikandellen. Daarnaast worden we overspoeld met allerlei nieuwe foodconcepten, terwijl de traditionele cafetaria nog altijd bestaansrecht heeft. Sommigen klagen over te dure inkoopprijzen en/of te hoge franchisefees, maar er zijn niet veel ondernemers die actief hun brutowinstmarge beïnvloeden. Ondertussen moeten we oppassen omdat de sterrenchefs het frietje bij ons wegkapen. Enfin, genoeg om over te schrijven, en dat is precies wat ik in het nieuwe jaar ga doen.
Het ultieme verschil
Ik wil het vooral ook over mensen hebben. Want in een markt waarin veel concepten worden bedacht en geïntroduceerd, waarin branchevervaging aan de orde van de dag is en het internet in alle branches een steeds groter marktaandeel verovert, geloof ik heilig in mensen. Mensen in je bedrijf maken het ultieme verschil en een bezoek onvergetelijk. Mensen zorgen voor leven in de brouwerij en zorgen uiteindelijk voor het onderscheid. Ik neem me voor dat ik me regelmatig tot die mensen richt. Uw mensen, uw medewerkers, maar ook mensen uit andere branches, waar wij wat van kunnen leren en andersom.
Dus, voor 2018 mag u mij houden aan mijn voornemen dat ik een kritische en betrokken beschouwer zal zijn van uw branche en vooral uw mensen. En: laat van u horen!
Ik wens u en uw mensen een succesvol 2018.