Hofman Alkmaar: 'Het team maakt ons sterk'

Hofman in Alkmaar bestaat pas vier jaar maar weet toch de derde plek te behalen in de Terras Top 100 van 2021. Voor de ondernemers voelt dit brons als goud. Het team - waar de ondernemers zelf onderdeel van zijn - krijgt alle credits.

Met een simpel ‘goed zorgen voor je mensen’ verklaart ondernemer Donald Smit van Hofman in Alkmaar de kracht van zijn team en het brons in de Terras Top 100 van 2021.

Even doorvragen is nodig. Hoe maak je van die 24 individuen die werken bij Hofman in Alkmaar één team? ‘We staan zelf beide op de vloer. Ik in de keuken, Christina aan de voorkant. We luisteren naar onze mensen en geven feedback. Praten probleempjes uit en verzorgen veel trainingen. Er is wederzijds respect. Maar we zijn ook best wel streng. Bepaalde regels blijven we herhalen, stampen we er als het ware in. Wij willen gewoon dat het zo gebeurd. Bijvoorbeeld gedag zeggen. Dit zorgt ook voor duidelijkheid. Maar we delen zeker ook complimenten uit als het lekker loopt.’

Hofman Alkmaar

‘Elke dag zaterdag’

Mede-eigenaar Christina van der Gaag voegt er aan toe dat het een super zomer was voor Hofman. ‘Het was elke dag zaterdag bij ons in de zaak. Ook op dinsdag. Zo druk! Maar niemand heeft hierover geklaagd. Het was echt buffelen af en toe maar we hebben het samen voor elkaar gespeeld. We zijn een relatief klein bedrijf, 24 stoelen op het binnenterras en max 30 buiten met heel korte lijnen.’

‘Moeilijke beslissing durven nemen’

Gaat alles soepel bij Hofman? Nee. Tuurlijk niet. ‘Soms zit er een appel met een rotte plek in je fruitschaal. Deze moet je er uit halen, voor het overige fruit ook bederft,’ spreken Donald en Christina in beeldspraak over hun personeel. ‘Dat moet je ook durven als ondernemer. Makkelijk gaat dat nooit worden, maar als het nodig is moet je het doen. het maakt je uiteindelijk sterker.’

Hofman Alkmaar

‘Echt te gast, meer hoef het niet te zijn’

Hoofdjurylid Arnoud Schimmel verklaart de hoge notering van Hofman als volgt: ‘Omdat je daar echt te gast bent..’ Klinkt ook weer zo simpel. ‘Ja. Klopt, maar dat is toch alles wat je wilt? Het terras is heel verzorgd, de bediening is goed en het eten is er geweldig. De mensen die er werken lezen hun gasten heel goed en zijn hen daarom vaak net een stapje voor. Je krijgt er oprechte aandacht. Alles gebeurd er doordacht en met zorg. Meer is het toch niet?’