Gun je gasten volop duurzame keuzes

Gun je gasten volop duurzame keuzes

Het zou toch vanzelfsprekend moeten zijn dat óveral waar je komt, je makkelijk gezonde en duurzame voedingskeuzes kunt maken? Veel cateraars zijn al in beweging om hiervoor te zorgen. Door de stijgende vraag van gasten en vanuit maatschappelijke betrokkenheid. Om cateraars te helpen, laat het Voedingscentrum zien hoe je eenvoudig aan de slag gaat.

Of het nu gaat om een bedrijfsrestaurant, treinstation, tankstation, dierentuin, ziekenhuis, zwembad… overal waar cateraars actief zijn, is impact te maken. Dus ook jij kan iets doen. Of je bent al aan de slag. Voor de beginners en gevorderden, wij helpen graag.

Je kan zóveel doen met groente, dat is voor veel mensen nog onbekend. Aan ons de taak om gasten te helpen dit te ontdekken”

Check de stappen die je kunt zetten als cateraar

Plantaardiger eten levert veel winst op voor de gezondheid én het milieu. Daarom focussen we hier op stappen die je kunt zetten om plantaardiger eten te stimuleren:

  • Bied jij altijd minimaal één vegetarische of plantaardige keuze in elke productgroep aan? Dus bij de belegde broodjes, bij de soepen en bij de andere warme gerechten en snacks.
  • Vervang jij een deel van je dierlijke ingrediënten door plantaardige alternatieven? Een voorbeeld: bij een broodje gezond kun je een deel van de ham of kaas vervangen door gegrilde groenten. Zo experimenteren ze bij ARTIS zelfs met een volledig plantaardig aanbod. Marijn Abelman, kok bij Vermaat: 'Ik zet bij ons in het bezoekersrestaurant groente in de hoofdrol en daaromheen componeer ik mijn gerecht. Je kan zóveel doen met groente, dat is voor veel mensen nog onbekend. Aan ons de taak om gasten te helpen dit te ontdekken.'
  • Promoot jij de (deels) vegetarische en plantaardige keuzes op een opvallende plek? Bijvoorbeeld goed in het zicht bij binnenkomst, bij de kassa, bovenaan in de koeling en op een extra promotiebord. Op een menukaart kan je de keuzes bovenaan zetten of duidelijk uitgelicht. Producten die je op een opvallende manier presenteert, in het zicht zet en die makkelijk te pakken en te eten zijn, kiezen mensen sneller. Bij het personeelsrestaurant van het World Port Center passen ze dit toe. Pasja Quist, cateringmanager bij Albron: 'Onze gasten lopen bij binnenkomst tegen de belegde broodjes en saladebar aan. De ongezonde snacks staan helemaal achter in het restaurant, want we verbieden ze niet. Maar zodra de gasten daar aankomen, staat hun dienblad vaak al vol. Zo stimuleren we mensen gezondere en duurzamere keuzes te maken.'
  • Bied jij ook kleinere porties aan voor een bijbehorende kleine prijs? Denk aan een kleinere portie pasta of een kleiner stukje kip. Zo kun je mensen de keuze geven minder (vlees) te eten. Ook als ze een keer niet zoveel trek hebben. Dit gaat ook voedselverspilling tegen, win-winsituatie!
  • Heb jij weleens prijsacties? Pas deze dan vaker toe op de plantaardige en vegetarische keuzes. Met minimaal 20% korting zullen gasten daar dan vaker voor kiezen.
We zorgen dat er altijd genoeg keuze is voor iedereen en hebben de gasten nauw betrokken bij de nieuwe recepturen”

Wat past bij jouw gasten en formule?

Wie zijn je gasten? Verandering kan soms even wennen zijn, maar de ervaring leert dat je gasten uiteindelijk heel blij maakt door je aanbod te verduurzamen. Het kan daarbij helpen om ze bij het proces te betrekken. Vraag waar ze behoefte aan hebben. En houd bijvoorbeeld proeverijen om inzicht te krijgen in wat aansluit op de behoeften. Je kunt vervolgens je ambities aanpassen op de gasten. Misschien hebben ze nog een paar extra tussenstappen nodig of past een vegetarisch aanbod beter dan een plantaardig.

De TU Delft besloot samen met CIRFOOD over te gaan op een volledig vegetarisch aanbod in het bezoekersrestaurant van de faculteit Bouwkunde. Jordy van der Sluijs, locatieverantwoordelijke CIRFOOD: 'We zorgen dat er altijd genoeg keuze is voor iedereen en hebben de gasten nauw betrokken bij de nieuwe recepturen. Na een korte gewenningsperiode reageerden ze heel goed, dat zien we ook terug in de omzet. En dat is voor marktpartners natuurlijk ook heel interessant.'

Hoe zorg je voor draagvlak bij personeel?

Enthousiast personeel, dat proef je in het eindresultaat! Betrek iedereen nauw bij de stappen richting een duurzamer aanbod. Als personeel kun je het samen hebben over het belang. En geef het even de tijd. De verandering hoeft niet morgen klaar te zijn en kan stap voor stap. Het is een mooie activiteit om met al je collega’s te werken aan een creatieve invulling van een plantaardiger aanbod. Er is van alles mogelijk. Denk aan workshops, kennisuitwisseling tussen locaties, ambassadeurs, challenges en proeverijen. Met als ultiem doel: tevreden personeel en genietende gasten.

Pasja Quist, cateringmanager Albron: 'We hebben collega’s die al 20 jaar op dezelfde manier werken. Om hen ook die overstap te laten maken, hebben we ze intensief betrokken bij het proces door met elkaar in gesprek te gaan en samen te proeven. Als je draagvlak binnen het team hebt, dan kun je dit overbrengen aan de gasten.'

Wil jij als cateraar ook verschil maken?

Sluit aan bij de beweging! Ontdek op www.voedingscentrum.nl/eetomgeving hoe je stap voor stap je aanbod kan verbeteren voor mens en milieu. Je vindt daar onder andere de Richtlijn Eetomgevingen, die laat zien wat je nog meer kan doen aan een gezonder en duurzamer aanbod. Ook kun je contact met ons opnemen, als je ondersteuning wil bij de uitvoering.

Dit artikel is gesponsord door het Voedingscentrum