Hogere prijs schrikt horecagast niet af

Hogere prijs schrikt horecagast niet af

Consumenten trekken zich weinig aan van de extreme prijsstijgingen en gaan door met geld uitgeven. Vooral aan horeca , elektronica, meubels en voedsel.

Vorige maand lagen onze uitgaven opnieuw 21 procent hoger dan voor corona, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO op verzoek van BNR.

'Het duurt even voor we ons gedrag aanpassen', zegt Gerarda Westerhuis, sectoreconoom retail en leisure bij ABN AMRO. 'Veel mensen vieren dat corona voorbij is. Daarnaast voelt niet iedereen de hoge energieprijzen in de portemonnee. Ook de arbeidskrapte en onze uitpuilende spaarpotten zijn redenen waarom we voorlopig geld blijven uitgeven.'

Kentering wordt verwacht

In maart gaven consumenten ook al meer geld uit dan voor corona. Maar Westerhuis verwacht de komende maanden een kentering: 'Met name bij de groepen met lage inkomens.'

Wanneer die kentering plaats gaat vinden, is lastig te voorspellen, vertelt BNR-econoom Han de Jong. Dat hangt bijvoorbeeld af van hoelang mensen hun energietarieven hebben vastgelegd. 'Maar momenteel is de relatie tussen de consumentenbestedingen en vertrouwensindicatoren helemaal verstoord.'

Horeca berekent energiekosten vaak niet door

Ondernemers die veel impact ondervinden van onder meer de gestegen energiekosten berekenen deze vaak niet door aan hun gasten en klanten. ‘De kleinere marges nemen ze even op de koop toe', aldus Hans Klein Swormink van de KVK.