Gastbesteding hoger dan 2019 maar ondernemersvertrouwen keldert

Gastbesteding hoger dan 2019 maar ondernemersvertrouwen keldert

Ondanks de inflatie gaven gasten in juli nog steeds meer geld uit in Nederlandse horeca dan in juli 2019. Toch resulteert de inflatie, in combinatie met personeelstekorten en druk op de marge als gevolg van gestegen kosten, in een keldering van het vertrouwen van horecaondernemers.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaven consumenten, ondanks de inflatie, in het tweede kwartaal van dit jaar 0,9 procent meer uit dan in het eerste kwartaal. Uit de transactiedata van ABN AMRO over de maand juli blijkt dat ondernemers in de horeca, cultuur en recreatie ook het derde kwartaal goed zijn begonnen. Toch daalt het ondernemersvertrouwen fors.

Nederlandse consumenten gaven in juli nog steeds meer geld uit in cafés en restaurants en aan musea, attractieparken en dierentuinen dan in juli 2019. Alleen bioscopen en catering zitten nog niet op het niveau van voor de coronacrisis.

Dit schrijft ABN AMRO in haar sectorupdate Stand van Leisure van augustus 2022.

Geen cash 

In resultaten speelt mee dat in de horeca, met name cafés, steeds meer met pin en contactloos wordt betaald en minder met contant geld. Contant geld maakt geen onderdeel uit van de transactiedata van ABN AMRO. 

Zo daalde de totale waarde van de contante betalingen in de horecaomzet van 19 procent in 2020 naar 16 procent in 2021, blijkt uit data van de Betaalvereniging Nederland. Maar ook met deze verschuiving meegerekend, namen de bestedingen in de genoemde branches flink toe. 

Ondernemersvertrouwen keldert 

Hoewel de horeca weer opkrabbelt na de verplichte sluitingen tijdens de coronapandemie, zijn er ook redenen tot zorg. Deze komt voort uit de sterke daling van het ondernemersvertrouwen in de horeca van bijna 41 in het tweede kwartaal naar ruim 15 in derde kwartaal. Inflatie, druk op winstmarges en personeelstekorten zijn de belangrijkste oorzaken van het verslechteren van de stemming. 

bron: CBS
bron: CBS

Gestegen kosten 

De druk op de marges komt grotendeels voort uit gestegen kosten voor energie en inkoop. In de horeca kunnen die kosten grotendeels worden doorberekend aan gasten, in een peiling van het CBS geeft slechts iets meer dan 7 procent van de horecaondernemers aan de gestegen kosten niet te kunnen doorberekenen. Wel zegt ruim 62 procent dit maar voor een klein deel te kunnen

Hotelkamers zijn de afgelopen maand fors duurder geworden (+15,7 procent), wat niet gek is: juli is de eerste maand van het hoogseizoen. Ook fastfood en afhaalmaaltijden zijn flink duurder geworden met een stijging van 9,7 procent in juli. Restaurants en cafés hadden meer moeite de gestegen kosten volledig door te berekenen; hier stegen de prijzen in juli met 6,2 procent.

bron: CBS
bron: CBS

Ter vergelijking: van de ondernemingen in de cultuur, recreatie en sport geeft een kwart aan de gestegen kosten aan energie, inkoop van voeding, personeel, en transport geheel niet te kunnen doorberekenen aan hun klanten en bijna 55 procent kan dit slechts voor een klein deel.  

Hoge werkdruk 

Naast de stijgende kosten zorgen personeelstekorten voor een afnemend vertrouwen van ondernemers. In de horeca stonden in het tweede kwartaal 44.600 vacatures open; een toename van 3.000 vacatures ten opzichte van het eerste kwartaal. Horecaondernemingen in West-Nederland nemen met 23.400 vacatures meer dan de helft voor hun rekening. 

bron: CBS
bron: CBS

De personeelstekorten vormen een groot probleem. Zo geeft 42 procent van de horecaondernemers aan dat door het personeelstekort het personeel hoge werkdruk ervaart en bijna 24 procent merkt dat de arbeidskosten – lees: vooral de lonen – duidelijk zijn gestegen. 

Digitalisering 

Het digitaliseren van werkzaamheden kan in deze tijden van personeelsschaarste verlichting bieden. Maar liefst 73 procent van alle taken in de horeca lenen zich vanwege de mate van herhaling en voorspelbaarheid voor digitalisering en automatisering. Het in- en uitchecken in hotels, het bijbestellen van drankjes, het optimaliseren van de inkoop en voorraadposities en het afrekenen zijn voorbeelden van zaken waar techniek kan helpen.

Download hier het volledige rapport Stand van Leisure augustus 2022 van ABN AMRO