Restaurant vraagt energietoeslag van 2,50 euro per couvert bij diner

Restaurant vraagt energietoeslag van 2,50 euro per couvert bij diner
Restaurant Achteraf

Restaurant Achteraf in Zoetermeer gaat een energietoeslag van 2,50 euro per couvert op de rekening zetten bij het diner. 'Dit moeten we doen om te overleven', aldus eigenaar Dirk Braam.

Braam zag zijn energierekening van 950 euro per maand naar 4300 euro stijgen. 'We zijn een grillrestaurant, dus vlees heeft hier een hoofdrol. Onze inkoop daarvoor is ook al met zeker 40 procent omhoog gegaan.'

Energietoeslag restaurant

Eerder voerde hij een prijsstijging van 3 procent door op de menukaart. 'Maar ik wilde dit niet weer doen. Ik vind het transparanter om de energietoeslag in het restaurant zo op de rekening te zetten. Net als de brandstoftoeslag in de vliegtuigbranche eerder.'

Prijsstijgingen doorberekenen

'De sterk gestegen inkoopkosten voor onze gerechten hebben wij maar gedeeltelijk doorberekend in de menuprijzen. Dit hebben we gedaan om uitgaan betaalbaar te houden en het sociaal belang van de horeca voor onze gasten te waarborgen. Hierdoor zijn de marges echter laag en is de rek er inmiddels uit.'

Braam vervolgt: 'Nu wij, net als een groot deel van Nederland, met een torenhoge energierekening kampen, hebben wij geen andere keuze dan om een energietoeslag te gaan heffen van 2,50 euro per couvert bij het diner. Deze toeslag is enkel en alleen om de energiekosten te dekken en ons niet de das om te doen.' Bij kinderen wordt de toeslag niet in rekening gebracht.

Energietoeslag restaurant is tijdelijk

Braam hoopt dat de energietoeslag van tijdelijke duur is en gasten begrip hebben voor de situatie. 'Ik hoop ook dat dit initiatief navolging krijgt in de horeca. Want bij veel ondernemers is de rek eruit door alle prijsstijgingen.'

Berekening energietoeslag restaurant

De 2,50 kwam voort uit een globale berekening van de extra energiekosten gedeeld door het gemiddelde aantal gasten.

Gasten in het restaurant kregen gisteren in een brief aan tafel uitleg over de toeslag. 'Daarna hebben we om een reactie gevraagd. Die waren overwegend begripvol.' Braam hoopt op deze manier zijn vaste gasten bekend te maken met de toeslag om het daarna over twee weken te introduceren.