Tomeloze energie en elke dag een stukje beter: dit hotel wint Dutch Hotel Award 2023 

Tomeloze energie en elke dag een stukje beter: dit hotel wint Dutch Hotel Award 2023 
Wie wordt de opvolger van Dutch Hotel Award-winnaar 2023 Hotel de Serrenberg?

'Heel knap hoe dit team rustig en ontspannen is en tegelijk bruist van de energie', 'Mooi om te zien dat ze elk jaar een paar procent beter willen dan het jaar ervoor, en op die manier in een paar jaar enorme stappen hebben gezet'. Zomaar een greep uit de commentaren van de jury van de Dutch Hotel Award 2023. En die jury wees unaniem dit hotel aan als winnaar.

Het thema van de Dutch Hotel Award 2023 was ‘Energize', en dat heeft de jury geweten: op een warme dag begin juni bezocht die jury de drie finalisten. En zij zetten de jury flink aan het werk. Van een stevige wandeling tot mountainbiken en van badmintonnen tot een VR-experience. Alle drie de finalisten lieten het thema tijdens het finalebezoek nadrukkelijk terugkomen. En één hotelteam deed dat als allerbeste: de winnaar van de Dutch Hotel Award 2023 is De Sterrenberg in Otterlo. 

Winnaar Dutch Hotel Award 2023: De Sterrenberg 

De Sterrenberg is een wellnesshotel aan de rand van de Hoge Veluwe, dat uitsluitend volwassenen ontvangt en zo de rust voor alle gasten zoveel mogelijk bewaart. Zus Liset en broer Jasper Bom zetten met De Sterrenberg voort wat vader Hans Bom ooit begon en willen elk jaar een beetje beter. ‘We willen elk jaar 5 procent beter dan het jaar ervoor.’ En door dit consequent te doen, staat er nu een modern, mooi uitgevoerd bedrijf waar alles klopt. ‘Over elk oppervlak en elk detail is nagedacht', ziet de jury.

De finaleopdracht 

De finaleopdracht luidde: zet met beperkt budget iets in beweging. Bij De Sterrenberg is dat ingevuld met een ‘strippenkaart’ voor nieuwe medewerkers: daarop staan allerlei activiteiten in de omgeving, zoals een wandeling op de Hoge Veluwe of een bezoek aan het Kröller-Müller museum. Als een medewerker die kaart vol heeft, mag zij of hij in De Sterrenberg dineren of overnachten. Dat is leuk voor die medewerker, maar de échte winst zit hem erin dat deze medewerker meteen een goed beeld heeft van wat er in de omgeving van het hotel allemaal te doen is, en op die manier vanuit eigen ervaring gasten kan adviseren.

Bij het bezoek kregen de juryleden ook zo'n stempelkaart, waarna in een festivalachtige setting over het terrein van het hotel werd gegaan. Daar werd onder meer wijn geproefd, gebadmintond en een gerecht uit de buitenkeuken geproefd. Hierbij was een mooie mix van eigen dingen en zaken die met een partner worden georganiseerd. 

Finalist – Crowne Plaza Amsterdam South 

Het team van Crowne Plaza Amsterdam South is minstens zo bruisend, op een andere manier. Binnen het 90 medewerkers tellende team van general manager Sebastien Wilson worden zo'n 30 verschillende talen gesproken, wat dit hotel tot een smeltkroes van culturen maakt. Ingebed in de zakelijke omgeving van de Zuidas lukt het dit hotel om ten eerste ook in de weekends een goede bezetting te draaien en ten tweede om allerlei samenwerkingen aan te gaan met omliggende partijen. Zo zijn er nauwe banden met onder meer sterrestaurant Bolenius, om de hoek bij het hotel, maar ook met een high-end massagebedrijf en met een lokale sportschoolondernemer.

Finalist – Groot Warnsborn 

Net als bij De Sterrenberg staan ook hier broer en zus aan het roer: Gjalt en Jante de Vries, twee van een drieling, hebben de dagelijkse leiding overgenomen van ouders Lammert en Sjoukje de Vries. En dat doen ze met verve, waarbij ze hun team goed weten te motiveren. ‘Dit is een echt familiehotel, waarbij zeker medewerkers die er al lang werken bijna onderdeel van die familie zijn geworden', ziet de jury. Die jury wordt in een twee uur durende toer over het 750 hectare metende landgoed genomen, waarbij nauwelijks tijd is om stil te zitten. ‘Wat bruist en sprankelt het hier!’ 

Finaleopdracht 

En dat past mooi in lijn met de finaleopdracht, die samen met het thema soepel in de rondleiding zijn vervlochten. Zo onthult de jury een fors bijenhotel (Klein Warnsborn), maakt een groepsselfie en proeft een aantal producten die het landgoed voorbrengt. Zoals de eigen bubbelwijn De Bruisende Barones, waarvoor de jury zelfs op de mountainbike moet stappen om de wijngaard te bereiken. Ook is het hotel in het kader van de finaleopdracht een mooie samenwerking aangegaan met het nabijgelegen Bio Vakantieoord: kinderen die daar met hun familie verblijven kunnen een ‘escaperoute'' volgen die ze bij Groot Warnsborn brengt, waar ze wat te drinken en te snacken krijgen. 

Bekijk hier een videoimpressie van de finaledag

Winnaar Publieksprijs 

Naast finalist is Landgoed Hotel Groot Warnsborn winnaar van de publieksprijs van de Dutch Hotel Award 2023. Vanaf de bekendmaking van de 10 genomineerden tot een week voor de finale kon op alle 10 hotels worden gestemd voor de publieksprijs. In totaal werden ruim 1600 stemmen uitgebracht, waarvan een derde op Groot Warnsborn. Zij hebben hun netwerk en (vaste) gasten goed weten te mobiliseren en laten daarmee de concurrentie in de strijd om deze prijs ver achter zich: de nummer twee (The Market Hotel in Groningen) had ‘slechts’ 17 procent van de stemmen.

18 winnaars Dutch Hotel Award

Editie 2023 was de 18e keer dat de Dutch Hotel Award wordt uitgereikt. Door covid (2020) en de personeelscrisis (2022) kon de wedstrijd twee keer niet doorgaan. Dit zijn de winnaars van de DHA tot nu toe:

2023: De Sterrenberg, Otterlo
2022: –
2021:Zoku Amsterdam
2020: –
2019:Jaz in the City Amsterdam
2018:Novotel Amsterdam Schiphol Airport
2017:Kruisherenhotel Maastricht
2016:Ink Hotel Amsterdam
2015:Hotel van Oranje, Noordwijk
2014:Postillion Deventer
2013:Pulitzer, Amsterdam
2012: Palace Hotel, Noordwijk
2011:Townhouse, Maastricht
2010:Papendal, Arnhem
2009:De Zon, Ommen
2008:Eden American, Amsterdam
2007:Château St. Gerlach, Valkenburg a/d Geul
2006:Des Indes, Den Haag
2005:Beaumont, Maastricht
2004:Delta Hotel, Vlaardingen

De Dutch Hotel Award (DHA) is een initiatief van Trust Hospitality en vormt een jaarlijkse wedstrijd voor hotelmanagementteams. DHA heeft tot doel de creativiteit en het professionalisme in de hotellerie te vergroten. De wedstrijd wordt mogelijk gemaakt door ING, Heineken, Hotelschool The Hague en Misset Horeca.

De jury bestaat uit (v.l.n.r.) initiatiefnemer Francesco Monaco, Bart Meinen van Heineken, hoofdredacteur van Misset Horeca Marjon Prummel, juryvoorzitter Bas Tolmeijer, sector banker leisure Sjuk Akkerman van ING, Angelique Benschop van Hotelschool Den Haag en Sander Allegro.

De Dutch Hotel Award is een jaarlijkse onderscheiding voor het hotelbedrijf waarvan het managementteam zich onderscheidend manifesteert. Daarbij zijn creativiteit, visie en strategisch vermogen van groot belang. Elk jaar wordt een ander thema gekozen waarbinnen de deelnemers hun leiderschap kunnen tonen. Voor de 18e editie is dat thema Energize!