Faillissementsgolf topzaken houdt aan: weer restaurant met Michelinster bankroet

Faillissementsgolf topzaken houdt aan: weer restaurant met Michelinster bankroet

Hij werd al voorspeld, een golf aan faillissementen in de horeca na een aantal zeer zware jaren met corona, energiecrisis, personeelscrisis en fors gestegen kosten. En al leek het er enige tijd op dat het hogere segment een beetje buiten schot zou blijven, volgen de faillissementen van restaurants met een vermelding of zelfs ster van Michelin elkaar steeds sneller op. Ook nu is een restaurant dat al 12 jaar een Michelinster heeft, failliet verklaard. De zaak is nog wel open, maar de vraag is voor hoe lang.

Restaurant Sense in Den Bosch, sinds 2011 in het bezit van een Michelinster, is failliet. Daarmee is de sterzaak het jongste slachtoffer van de golf aan faillissementen onder toprestaurants.

Eigenaar en chef-kok Dennis Middeldorp geeft aan dat zijn onderneming zeker financieel in zwaar weer zit, maar nog wel open is. Al is het de vraag hoe lang Sense nog open is, de rechter heeft het faillissement al uitgesproken.

Middeldorp noemt de situatie precair en wil nog niet ingaan op de situatie. Wel laat hij weten dat de nasleep van de coronacrisis de druppel was waardoor Sense nu failliet is.

Twaalf jaar een ster

Sense opende in 2008 de deuren in Den Bosch en kreeg eind 2011 een Michelinster. Begin 2017 verhuisde Dennis Middeldorp zijn sterrestaurant naar Hotel Jeroen even verderop in de stad.

Sense sluit aan in een steeds langer wordende rij van restaurants met een vermelding of ster van Michelin die de deuren moeten sluiten. Dat heeft niet altijd een financiële reden, zo sluiten bijvoorbeeld ook toprestaurants vanwege een verkoop (VanderVeen) of omdat de koers drastisch anders wordt (Pure C).

Oorzaken faillissementsgolf

Aan die snelgroeiende groep failliete of gesloten Michelinrestaurants ligt een aantal oorzaken ten grondslag. Allereerst de coronacrisis. Het terugbetalen van eventueel teveel ontvangen coronasteun of uitgestelde (loon)belasting hangt ondernemers soms als een molensteen om de nek. Vervolgens stegen de prijzen van producten en energie, onder meer als gevolg van de oorlog in Oekraïne, tot recordhoogten. Ook de lonen stijgen. Zeker om goed en voldoende keukenpersoneel te vinden, moeten ondernemers dieper in de buidel tasten dan voorheen.

Alleen kunnen al die gestegen kosten niet zomaar een op een worden doorberekend aan gasten. De horeca heeft al een naam duur te zijn, en zelfs in het hogere segment merken ondernemers dat gasten meer de hand op de knip houden. Inflatie helpt dan zeker ook niet.

Aan de inkoopkant - zowel van producten als arbeid - gaan de kosten omhoog. Tegelijk stagneert de omzet omdat gasten minder uitgeven of omdat een restaurant minder couverts kan draaien. Dat laatste is een gevolg van onderbezetting, waardoor restaurants minder reserveringen aannemen of zelfs dagen/dagdelen sluiten.

'Na corona kwam al snel het moment dat voorschotten van de coronaperiode terug moesten worden betaald', analyseert Soenil Bahadoer van De Lindenboom in Nuenen het probleem bij Omroep Brabant. 'Nu heb je ook de inflatie erbij. Personeel is heel duur geworden en moeilijk te vinden. Producten zijn veel duurder geworden. Dat kun je de gasten niet allemaal laten betalen. Het is een slechte tijd waar we voorlopig helaas nog niet klaar mee zijn.'

Gelukkig redden de meeste ondernemers het nog wel, maar de groep waarvoor deze negatieve spiraal tot een faillissement leidt, groeit snel. Eind vorig jaar werd al een hausse aan faillissementen in de horeca verwacht. Dat leek even uit te blijven, maar de laatste weken stapelen de berichten zich op.