Simonis breidt portfolio uit met Beso: 'We kopen groots en ter plekke in'

Simonis breidt portfolio uit met Beso: 'We kopen groots en ter plekke in'
Beso by Simonis

Met restaurant Beso heeft de familie Simonis een nieuw restaurant toegevoegd aan hun almaar groeiende portfolio. De zaak, bijna grenzend aan de visafslag in Scheveningen, biedt plaats aan zeker 160 gasten. 'Een Spaans restaurant in Nederland? Dat zijn vaak toch tapasbarretjes of huiskamerrestaurants waar oma staat te koken. Het kan ook anders.'

Beso by Simonis: de achtste zaak

Beso by Simonis, zoals het restaurant voluit heet, is alweer de achtste zaak van de bekende ondernemersfamilie uit Den Haag.  ‘We zijn begonnen met viskramen op de markt. Daarna openden we een eerste viswinkel, om daar vervolgens ook een eetgelegenheid te creëren waar mensen wat ter plekke konden eten’, zegt Alain Simonis, die samen met zijn zus Naomi het nieuwe restaurant Beso gaat runnen. ‘Inmiddels bedienen we een nog grotere markt, van familierestaurants tot fine dining-zaken.’ 

Hoewel we daar 300 zitplaatsen binnen hebben, en nog een vierhonderd buiten, kregen we steeds vaker verzoeken voor grotere partijen en events”
— Alain Simonis

3.500 tot 4.000 gasten

De focus in al die etablissementen ligt vanzelfsprekend op vis. De familie Simonis koopt groots én ter plekke in op de visafslag; een strategie die voor een fikse kostenbesparing in de keukens zorgt. ‘De groothandel zit er niet tussen, dat scheelt al een hoop. In een druk weekend in onze vestiging aan de haven krijgen we 3.500 tot 4.000 gasten over de vloer’, schetst Alain Simonis. ‘Een gebakken visje, een kreeftje; jong tot oud komt bij ons binnen. Daarbij blijft Scheveningen een toeristische trekpleister.’ 

Maar de familie wilde meer dan alleen massa. Tien jaar geleden werd Catch geopend, een klassiek Frans restaurant, waarmee ook de zakelijke markt kon worden bediend en waar de gemiddelde besteding hoger ligt. ‘Hoewel we daar 300 zitplaatsen binnen hebben, en nog een vierhonderd buiten, kregen we steeds vaker verzoeken voor grotere partijen en events. Daaruit kwam het plan voort om Encore te openen in 2017.’ 

'Concept gekopieerd'

Encore staat in Scheveningen inmiddels bekend als een Aziatisch visrestaurant, waar regelmatig shows en optredens van artiesten plaatsvinden. Volgens Alain Simonis is de totaalbeleving steeds belangrijker geworden in de horeca. ‘We zien het concept ook steeds vaker gekopieerd worden. Eten is belangrijk, maar mensen willen ook graag een avond uit.’ 

Die filosofie wordt deels doorgetrokken naar Beso, het restaurant met duidelijke Spaanse en mediterrane invloeden. Een bewuste keuze voor de familie. ‘Een Spaans restaurant in Nederland? Dat zijn vaak toch tapasbarretjes of huiskamerrestaurants waar oma staat te koken. Het kan ook anders, wilden we laten zien. Daarbij is Spanje onder veel gasten nog altijd een favoriet vakantieland.’ 

Inspiratie opdoen in het buitenland

De zaak werd in november geopend en telt twee verdiepingen, met een bar waaraan ook gedineerd kan worden. ‘We doen veel inspiratie op in het buitenland. In Dubai of Londen, bijvoorbeeld’, zegt Simonis, die de fine dining zaken van de familie runt. ‘De manier waarop de Griekse keuken daar wordt neergezet, is bijvoorbeeld compleet anders dan wij hem in Nederland kennen. We willen ook met Beso iets anders doen dat al bestaat in Nederland.’