Van der Valk en Fletcher Hotels domineren de markt. Bezoekers verblijven het langst bij Enjoyhotels. Bijna één op de vijf (17%) hotelbezoeken is zakelijk. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een onderzoek van Multiscope.
Van der Valk en Fletcher Hotels domineren
Meer dan de helft (52%) van de Nederlandse volwassenen bezocht de afgelopen drie jaar minstens één hotelketen. Dat zijn bijna 7,6 miljoen Nederlandse bezoekers die samen goed zijn voor bijna 27,2 miljoen hotelbezoeken. Van der Valk en Fletcher Hotels domineren de markt.

27% van de bevolking verbleef bij Van der Valk, gevolgd door Fletcher Hotels met 22%. NH Hotels, ibis en Bastion Hotels maken de top vijf compleet.
Langste verblijfsduur bij Enjoyhotels
Hotelbezoekers verblijven gemiddeld 1,8 nachten bij een hotelketen. Bezoekers verblijven gemiddeld het langst bij Enjoyhotels (4,1). Corendon Hotels volgt met een gemiddelde verblijfsduur van 3,5 nachten. Bezoekers verblijven ook relatief lang bij Stayokay (2,0), Westcord Hotels (1,9) en Bilderberg (1,9).
17% van alle bezoeken is zakelijk
Van alle hotelbezoeken in Nederland is 83% privé en 17% zakelijk. Bij Hampshire Hotels is ruim de helft (52%) van de bezoeken zakelijk. Verder is het percentage van zakelijke bezoeken ook relatief hoog bij Postillion Hotels (41%), Mercure (40%), NH Hotels (32%) en Leonardo Hotels (32%).
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. De genoemde resultaten komen uit de Nationale Benchmark Hotelketens.